"We moeten het juiste leger met de juiste focus creëren om de veldslag in de markt te winnen" INTERNE ORGANISATIE 'Om te kunnen winnen, moeten we onze interne organisatie anders inrichten'. Waarom eigenlijk? Hans: "We passen onze organisatie al jaren aan de wijzigende marktomstandigheden aan. Maar veel zaken kunnen nóg beter. Er is nu eenmaal een trend van een kleiner wordende biermarkt. Dat ligt helaas buiten onze invloedsfeer. Maar van die kleiner wordende koek willen we een groter deel." Solveig: "Precies. In een krimpend bedrijf werken is minder leuk. We hebben een nieuwe strategie die op groei is gericht. We willen winnen, de beste zijn. Nieuwe producten op de markt brengen. Daarvoor moet er wel iets veranderen, zodat we meer een cultuur krijgen van continu willen verbeteren. De concurrentie ontwikkelt zich namelijk ook steeds verder en daardoor lopen we het gevaar dat we gaan achterlopen." Hoe gaan jullie dat precies aanpakken? Hans: "De randvoorwaarden moeten goed zijn als het gaat om mensen, middelen en systemen. We willen minder bureaucratie, geen onduidelijkheid over welke rol je hebt en geen slecht werkende sys temen. Zo kunnen we het juiste leger met de juiste focus creëren om de veldslag in de markt te win nen. Verder moet de externe focus omhoog en de interne focus omlaag. Concreet wil dat zeggen dat bijvoorbeeld onze verkopers hun aandacht zoveel mogelijk bij de klant moeten kunnen houden en dat we hen zo min mogelijk belasten met intern gedoe. En die optimale randvoorwaarden creëren, daar zijn wij als Management Team voor aangesteld." Solveig: "Iedereen krijgt te maken met de nieuwe visie, maar de manier waarop zal niet voor iedereen even ingrijpend zijn. In bepaalde bedrijfsonderdelen gaat er extra veel gebeuren. Op IT-gebied kunnen sommige systemen stukken beter. En ook Finance kunnen we slimmer en efficiënter organiseren. Het is een procesgedre ven organisatieonderdeel: we kijken elke maand waar we staan, wat de resultaten zijn ten opzichte van vorig jaar, wat dit betekent voor de komende maanden. Daarbij lopen we vaak tegen ineffici ëntie aan, zoals dubbel werk. We willen de plan- De interne organisatie op orde brengen zodat de ideale omstandig heden omstaan om in de markt te kunnen winnen. ORGANIZE 2 WIN ningsprocessen strakker inrichten. Duidelijker en sneller en zonder dingen twee keer te doen. Door processen en systemen te optimaliseren, kun je de werkdruk en de frustraties verminderen." Betekent 'Organize2Win' ook dat het werk straks met minder mensen wordt gedaan? En blijft het werk nog wel leuk? Hans: "Organize2Win gaat over de organisatie beter maken, zodat iedereen - individueel en in teams - makkelijker en beter zijn werk kan doen. De efficiëntieverbetering zal doorgaan, de trend van werken met minder mensen zal de komende jaren niet veranderen. Niet leuk, wel realistisch. Het werk(en) zal zeker leuker worden. Als we winnen, leidt dat tot meer marktaandeel, en dat is alleen maar gunstig voor de medewerkers. Mensen hebben graag succes. Winnen leidt tot meer energie en dat smaakt naar meer. Ik ben tenminste nog nooit iemand tegengekomen die liever verliest dan wint." Solveig: "Net als Hans denk ik ook dat het voor medewerkers prettiger werken wordt. Er zijn nu elementen in het werk van mensen die niet fijn zijn. Binnen Finance bijvoorbeeld hebben we altijd veel piekmomenten, dan werken teams vaak flink over. We willen een efficiëntere, andere manier van werken creëren." Hoe en wanneer gaan jullie de medewerkers verder informeren? Hans: "Als Management Team willen we duidelijk maken aan onze mensen waarom ze moeten instappen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. We gaan op een concrete manier uitleggen wat we van hen verwachten en wat het oplevert. Niet eenmalig: het wordt een continu proces van terugkoppelen, mensen erbij betrekken en uitdagen. En - heel belangrijk - van successen vieren en delen." Solveig: "Het wordt een tijd van veranderingen. Maar uiteindelijk zal het werk alleen maar beter georganiseerd en leuker zijn. En is het duidelijker wat iedereen kan bijdragen aan het succes van HEINEKEN Nederland." Berend Odink, Finance Manager bij Vrumona en Floor van Griensven, HR Manager Supply Chain Business Support. Berend: "In de praktijk zal de nieuwe strategie neerkomen op het optimaliseren van processen, verhogen van efficiency en verduidelijken van verantwoordelijkheden. Vooral als het gaat om End2End denken - processen waar meerdere afdelingen aan bijdragen. Maar ook binnen functies moeten we kritisch kijken. Bij Finance is bijvoorbeeld het Finance Transformation project gestart. Er valt nog wel iets te verbeteren: investe ren in nieuwe systemen, onze manier van werken wijzigen, kijken of we zaken onderling slimmer en eenvoudiger kunnen regelen. Ook willen we dui delijker aangeven wie waarvoor verantwoordelijk is. Zo kunnen we sneller beslissen." Floor: "De nieuwe visie 'In Ieders Glas, In Ieders Hart' is transparant en overzichtelijk. Daar ben ik blij mee. Het is goed om helder te hebben waar je naartoe gaat, want dan kun je snelheid maken en gerichter handelen. Ik verwacht dat de visie leidt tot meer focus bij medewerkers, zodat ze zichzelf afvragen: wat kan ik vandaag en morgen doen dat echt bijdraagt aan de business priori teiten en de nieuwe visie? Mijn advies: steekje energie in activiteiten die bijdragen aan het win nen. Richt je daar op, maak je taak af, borg deze en ga dan pas door naar de volgende. Als je veel dingen tegelijkertijd doet, loopje het gevaar dat niets goed afkomt. We krijgen allemaal te maken met veranderingen. Verzetje er niet tegen, maar ga erin mee. En zorg zelf datje je blijft ontwik kelen. Er is veel mogelijk binnen HEINEKEN als het gaat om training en begeleiding. Maak daar gebruik van." ORGANIZE 2 WIN HEINEKEN NL magazine 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 11