NU LOPEN WE VOOROP
,ll,
VRAGENVUUR
Sinds afgelopen september is er een nieuwe afdeling actief
binnen HNS die zich volledig bezighoudt met nieuwe
producten en innovaties. Vijf vragen aan de Manager van
deze nieuwe afdeling: Kees Horsman.
Waarom deze nieuwe afdeling? "Laten we voorop stellen dat HNS een
uitstekende reputatie heeft in het uitvoeren van NPI's, New Product Intro
ductions. De lanceringsdatum van een product wordt altijd gehaald, maar
dit kost de nodige inspanning. In de aanloop kan veel worden verbeterd.
Deze nieuwe afdeling is bedoeld om NPI's nóg slagvaardiger binnen de orga
nisatie te implementeren en de samenwerking met marketing te vergroten."
Wat ging er in de oude structuur niet goed? "De afgelopen jaren is het
aantal NPI's enorm gegroeid en om dat het hoofd te bieden, moeten we
slagvaardiger werken. Bovendien willen we investeringen in de productie
beter laten aansluiten op toekomstige ontwikkelingen. Blijven we per NPI
werken, dan wordt de prijs van producten met lage volumes erg hoog,
waardoor het niet meer haalbaar wordt deze in de markt te zetten. Met
een beter inzicht in de NPI's en inrichting van onze productiemiddelen
kan een investering over meerdere volumes worden verdeeld en wordt
de prijs aantrekkelijker. Zo wordt nu een nieuwe blikkenlijn in Den Bosch
geïnstalleerd die ook toekomstige NPI's kan produceren."
HEINEKEN wordt toch juist steeds centraler aangestuurd? Staat een
extra afdeling daar niet haaks op? "Binnen HEINEKEN hebben we één
wereldwijde en verschillende regionale en lokale organisaties. Een nieuwe
afdeling lijkt een verdere versplintering, maar het tegendeel is waar. In de
oude vorm was een en ander per brouwerij georganiseerd. In de nieuwe
situatie werken we niet óf voor Wijlre, óf voor Den Bosch óf voor Zoeter-
woude, maar voor HNS. HNS is én Wijlre én Den Bosch én Zoeterwoude.
De nieuwe situatie is dus juist vanzelfsprekender."
Waarmee kunnen jullie het verschil maken? "Onze enorme kennis en
ervaring van de praktijk kunnen we direct benutten in het voortraject van
een innovatieproject. Zo krijgen we sneller en beter inzicht in de haalbaar
heid en kunnen we adequater reageren. We hoeven de productieorganisa
tie minder lastig te vallen met vragen. Onze nieuwe afdeling moet onder
andere zorgen voor een betere kwaliteit en een kortere doorlooptijd. We
hopen ook meer interactie met de markt te krijgen. Dan kunnen we even
tueel alternatieven aanbieden die zowel voor de productie als de markt
voordelen heeft en krijgen we meer inzicht in trends en verwachtingen
waarop we kunnen anticiperen met onze productie-installaties. Zo lopen
we niet meer achter de zaken aan, maar juist voorop. Bovendien gaan ook
wij volgens het Global Innovation Proces werken, zodat we allemaal
dezelfde taal spreken."
Welke doelstellingen heeft deze nieuwe afdeling? "Meer en sneller
innovaties implementeren in de productieorganisatie, uiteraard binnen de
gevraagde tijd en budget en van hoge kwaliteit. En optimaal samenwerken
binnen onze eigen afdeling, maar ook met de complete Supply Chain."
download nu de APP-VERSIE van hnl magazine heineken NL magazine 9