NU LOPEN WE VOOROP ,ll, VRAGENVUUR Sinds afgelopen september is er een nieuwe afdeling actief binnen HNS die zich volledig bezighoudt met nieuwe producten en innovaties. Vijf vragen aan de Manager van deze nieuwe afdeling: Kees Horsman. Waarom deze nieuwe afdeling? "Laten we voorop stellen dat HNS een uitstekende reputatie heeft in het uitvoeren van NPI's, New Product Intro ductions. De lanceringsdatum van een product wordt altijd gehaald, maar dit kost de nodige inspanning. In de aanloop kan veel worden verbeterd. Deze nieuwe afdeling is bedoeld om NPI's nóg slagvaardiger binnen de orga nisatie te implementeren en de samenwerking met marketing te vergroten." Wat ging er in de oude structuur niet goed? "De afgelopen jaren is het aantal NPI's enorm gegroeid en om dat het hoofd te bieden, moeten we slagvaardiger werken. Bovendien willen we investeringen in de productie beter laten aansluiten op toekomstige ontwikkelingen. Blijven we per NPI werken, dan wordt de prijs van producten met lage volumes erg hoog, waardoor het niet meer haalbaar wordt deze in de markt te zetten. Met een beter inzicht in de NPI's en inrichting van onze productiemiddelen kan een investering over meerdere volumes worden verdeeld en wordt de prijs aantrekkelijker. Zo wordt nu een nieuwe blikkenlijn in Den Bosch geïnstalleerd die ook toekomstige NPI's kan produceren." HEINEKEN wordt toch juist steeds centraler aangestuurd? Staat een extra afdeling daar niet haaks op? "Binnen HEINEKEN hebben we één wereldwijde en verschillende regionale en lokale organisaties. Een nieuwe afdeling lijkt een verdere versplintering, maar het tegendeel is waar. In de oude vorm was een en ander per brouwerij georganiseerd. In de nieuwe situatie werken we niet óf voor Wijlre, óf voor Den Bosch óf voor Zoeter- woude, maar voor HNS. HNS is én Wijlre én Den Bosch én Zoeterwoude. De nieuwe situatie is dus juist vanzelfsprekender." Waarmee kunnen jullie het verschil maken? "Onze enorme kennis en ervaring van de praktijk kunnen we direct benutten in het voortraject van een innovatieproject. Zo krijgen we sneller en beter inzicht in de haalbaar heid en kunnen we adequater reageren. We hoeven de productieorganisa tie minder lastig te vallen met vragen. Onze nieuwe afdeling moet onder andere zorgen voor een betere kwaliteit en een kortere doorlooptijd. We hopen ook meer interactie met de markt te krijgen. Dan kunnen we even tueel alternatieven aanbieden die zowel voor de productie als de markt voordelen heeft en krijgen we meer inzicht in trends en verwachtingen waarop we kunnen anticiperen met onze productie-installaties. Zo lopen we niet meer achter de zaken aan, maar juist voorop. Bovendien gaan ook wij volgens het Global Innovation Proces werken, zodat we allemaal dezelfde taal spreken." Welke doelstellingen heeft deze nieuwe afdeling? "Meer en sneller innovaties implementeren in de productieorganisatie, uiteraard binnen de gevraagde tijd en budget en van hoge kwaliteit. En optimaal samenwerken binnen onze eigen afdeling, maar ook met de complete Supply Chain." download nu de APP-VERSIE van hnl magazine heineken NL magazine 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 9