"Door de inkoop mondiaal te organiseren en zo kortingen te bedingen, besparen we op onze uitgaven" TECHNISCHE MATERIALEN masterdata. Die data, bijvoorbeeld van materia len of van leveranciers, moeten volgens dezelfde standaarden ingevoerd worden. Zo konden we oorspronkelijk niet goed vaststellen wat we bijvoorbeeld aan een IT-leverancier als IBM uitgaven, zowel binnen Nederland als wereldwijd. De reden? Elke IBM-vestiging, nationaal en inter nationaal, had een eigen leverancierscode. Met de gestandaardiseerde masterdata weten we nu precies wat we overal ter wereld bij IBM inkopen. Je zult begrijpen dat het opschonen en standaar diseren van al die masterdata een enorme klus is. Een groep mensen binnen onze organisatie heeft hier keihard aan gewerkt. Belangrijk en complex werk, maar voor veel mensen inde organisatie is het niet altijd zichtbaar hoeveel tijd en moeite dit heeft gekost. Het effect van het werk komt immers pas op het moment dat je zelf met deze data aan de slag gaat." Dit jaar is hard gewerkt aan een werkbaar sys teem voor alle technische materialen. Werner: "Op het gebied van verpakkingen heb je al te maken met een enorm aantal verschillende materialen: kroonkurken, labels, flesjes, blikjes, dozen, kratten... En op het gebied van techni sche materialen is dat vele malen meer. Het was voor HEINEKEN Nederland een behoorlijke uitdaging, omdat wij als eerste werkmaatschap pij dit onderdeel mochten ontwikkelen. Door intensieve samenwerking met HGP, het Neder landse inkoopteam en IT is het ons in korte tijd gelukt om een werkbaar systeem te ontwik kelen dat wereldwijd inkoopvoordeel biedt en dat tegelijk zorgt dat werkmaatschappijen er op lokaal niveau praktisch mee kunnen werken. Het nieuwe systeem bevat één bibliotheek met gestandaardiseerde data. Elk reserveonderdeel heeft een unieke naam gekregen die wereldwijd wordt gebruikt. We zien nu bijvoorbeeld ook van ieder onderdeel hoeveel voorraad we wereldwijd hebben. Soms kun je beter de voorraad van een collega-werkmaatschappij opmaken dan opnieuw bestellen. Of je kunt voor bepaalde producten ook één centrale voorraad opbouwen. Kortom, we zien voortdurend kansen om verder te profes sionaliseren, meer samen te werken én kosten te besparen." download nu de APP-VERSIE van hnl magazine heineken NL magazine 27

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 27