SLIM: INKOPEN OP WERELDNIVEAU INKOOP Onderdelen voor machines, tonercartridges, blikjes, mout... Iedere werkmaatschappij van HEINEKEN, waar ook ter wereld, heeft dit soort spullen nodig. De inkoop hiervan gebeurt dan ook in toenemende mate wereldwijd. Dat levert direct voordeel op. NIET ALLEEN GRONDSTOFFEN NIET EFFICIËNT INKOOPVOORDEEL MASTERDATA Manager Purchasing HEINEKEN, Werner Vogt, en zijn team hebben er een volle dagtaak aan. Werner: "HEINEKEN is een grote, wereldwijde speler die scherp wil concurreren met de beste producten. Als organisatie let je dan niet alleen op de productie en verkoop, ook de inkoop is van belang. Die inkoop organiseren we steeds meer op wereldwijde schaal. We hebben nu eenmaal een schaalomvang die we volledig willen benutten. Door de inkoop mondiaal te organise ren en zo kortingen te bedingen, besparen we op onze uitgaven." In wezen is de inkoop op wereldwijde schaal al een aantal jaren geleden gestart. Werner: "Jazeker, maar we beperkten ons lange tijd tot de producten die met ons kernproduct bier te maken hebben. Denk aan grondstoffen als mout en hop. Aan allerlei verpakkingen, zoals flessen, blik, etiketten en aan de machines die in de productie nodig zijn. We breiden dit nu uit naar producten en diensten die niet direct met de productie te maken hebben, maar wel met onze organisatie. Voor de hand liggende zaken zijn energie, leaseauto's, adviesbureaus, reclame materialen, software et cetera." Het aantal producten waarvoor de inkoop centraal werd geregeld, nam op deze manier de afgelopen jaren enorm toe. Daarbij werd ook de manier van werken grondig aangepakt. Werner: "Lange tijd hebben we het zo georganiseerd dat de werkmaatschappij aan de centrale inkoper aangaf wat men nodig had aan bijvoorbeeld glas of blik. De inkoper deed dan namens de werkmaatschappij de onderhandelingen en sloot met de leverancier een overeenkomst. Die overeenkomst moest bij iedere werkmaatschap pij in het eigen informatiesysteem gezet worden om de materialen te kunnen bestellen. In wezen had je wel één overeenkomst, toch had men er bij iedere werkmaatschappij nog evenveel werk aan. Niet echt efficiënt! Bovendien bleef de informatie over de daadwerkelijke bestellingen in al die lokale informatiesystemen zitten. De wereldwijde inkoper had geen overzicht. Daarmee laat je een enorme kans liggen om in te spelen op markt- veranderingen." Het besef dat er meer inkoopvoordeel te halen was, bracht de inkopers op het idee om zaken wezenlijk anders te organiseren. Besloten werd een centrale inkoopunit in te richten. Die unit kreeg de naam HEINEKEN Global Procurement (HGP). Werner: "Dit levert ons juist heel veel op aan slagkracht en inkoopvoordeel. Vorig jaar zijn wij als HEINEKEN Nederland begonnen om de bestaande lokale contracten van grondstoffen en verpakkingen om te zetten naar wereldwijde contracten in ons nieuwe wereldwijde informatiesysteem. De inko pervan HGP maakt nu in dat systeem één centraal contract aan. Dat contract komt vervolgens in het informatiesysteem van de lokale werkmaatschap pijen te staan. HGP verzamelt vervolgens eenvou dig de informatie over alles wat is afgenomen. Een ander groot voordeel is dat we veel van elkaar leren. We kunnen de inkopen van verschillende landen met elkaar vergelijken. Waarom bestelt een brouwerij in Nederland een bepaald onderdeel vaker dan een vergelijkbare brouwerij in het bui tenland? We kijken kritischer naar onze uitgaven en vinden voortdurend nieuwe mogelijkheden voor kostenbesparingen." Bovenstaande klinkt eenvoudiger dan het in de praktijk is. Werner: "We zijn uiteraard één we reldwijde speler, maar al die werkmaatschappijen en landen hebben andere tradities en gebruiken. Wereldwijd inkopen werkt alleen als je allemaal dezelfde gegevens gebruikt, we noemen dat de 26 HEINEKEN NL magazine download nu de app-versie van hnl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 26