"Wij hobbybrouwers
experimenteren er natuurlijk
als een dolle op los"
BREWING ACADEMY
VAKMANSCHAP
EXPERIMENTEREN
zou flink kunnen schelen in de transportkosten en draagt bij aan het
verlagen van de ecologische voetafdruk*."
Het thema van de conferentie was 'Winning with Craftsmanship'
(Winnen met vakmanschap). Volgens Wiebe Buising haakt het in op een
duidelijke trend. Of het nu om kaas of worstmakers gaat, chocolatiers of
bakkers, de consument anno 2014 wil weer weten waar zijn product
vandaan komt. Dat is ook bij bier het geval. Het aantal brouwerijen in ons
land schommelt inmiddels rond de 250 en ook HEINEKEN wil 'aanhaken'
bij de kennis en ervaring die in deze ambachtelijke brouwwereld
aanwezig is. Met de Brand Bierbrouwwedstrijd wordt al een brug geslagen
naar de hobbybrouwers in het land en recent werden ook HEINEKEN-
werknemers die thuis op hobbybasis bier brouwen opgeroepen zich te
melden. Door middel van posters werd de vraag gesteld of de Master
Brewers hun thuis brouwende collega's met raad en daad zouden willen
bijstaan. Het leverde een tiental reacties op. Tijdens de conferentie in
Zoeterwoude ontmoetten de professionele en de hobbybrouwers elkaar
tijdens een heuse 'speed-date'.
Peter Slotboom was daar ook bij. Overdag werkzaam op het lab in Zoeter
woude als chemisch analist, transformeert hij één keer per maand zijn eigen
keuken tot een mini-brouwerij. Met een paar grote pannen, een gasfornuis,
zelfgemaakte filters, een uit zijn eigen lab overgenomen koelkast en lege
flesjes van de plaatselijke supermarkt. Meer heeft hij niet nodig om bier te
maken. Hij begrijpt goed dat Goliath HEINEKEN de dialoog zoekt met David
de thuisbrouwer. "Wij hobbybrouwers experimenteren er natuurlijk als een
dolle op los," zegt Slotboom. "Ik heb bijvoorbeeld zelf net een bier met Earl
Grey thee gemaakt, maar ook wel eens met drop of zoethout. Die creativiteit,
daar kan HEINEKEN baat bij hebben."
Hoewel hij met zijn kennis als laborant op het brouwlab nauwkeurige
analyses van zijn bieren kan maken wilde hij tijdens de speeddate met name
meer te weten te komen over de carbonisatie (toevoegen van koolzuur, red.)
van zijn bier. Waarom heeft het de ene keer meer koolzuur dan de andere
keer nodig?
Global HEINEKEN Head Brewer Willem van Waesberghe kijkt met plezier
terug op de conferentie én het treffen met de hobbybrouwers. "We hebben
laten zien dat vakmanschap en passie iets is wat Master Brewers met
hobbybrouwers gemeen hebben. Ook de thuisbrouwers zijn gepassioneerde
brouwers die ons kunnen inspireren. HEINEKEN kan door de Brewing
Academy een platform zijn om nog meer hele goede brouwers op de markt te
zetten. Brouwers die uitdragen dat het maken van bier een vak is. En dat heeft
niets te maken met de omvang van de installatie waarmee je dat doet."
"Ecologische voetafdruk: een maat voor de uitstoot
van C02 als gevolg van het gebruik van fossiele brandstoffen (red.)
22 HEINEKEN NL magazine download nu de app-versie van hnl magazine