"E
INTERVIEW
DE 'WOW'-FACTOR
ONDERNEMERSCHAP
GOED GEVOEL
MEEGAAN MET DE TIJD
FOTO ANTON CORBIJN
nthousiasme. Ondernemerschap. Passie voor kwaliteit. Het is al 150 jaar
geleden dat haar overgrootvader de kleine Hooiberg brouwerij kocht
waarmee de mooie geschiedenis van het bedrijf begon, maar toch is
Charlene de Carvalho-Heineken er van overtuigd dat haar voorvader's geest
nog altijd in het bedrijf aanwezig is. "Het is de drijvende kracht die er vanaf
het begin is geweest," zegt ze. "Het is onze band met het verleden, maar ook
wat HEINEKEN-mensen vandaag met elkaar verbindt".
Charlene en haar echtgenoot Michel de Carvalho stralen wanneer zij over
hun enthousiasme voor HEINEKEN vertellen, een gevoel dat zij delen met
medewerkers over de hele wereld. "Ik ben zo trots als ik hoor dat werkne
mers waar ook ter wereld enthousiast zijn over wat zij doen. Ik vind het
geweldig dat zij mijn passie voor het bedrijf delen," zegt Charlene.
HEINEKEN kent een echt familiegevoel: een gevoel van "wij, HEINEKEN",
ook al is het bedrijf in de loop der jaren sterk uitgebreid. Charlene: "Wanneer
we een bedrijf overnemen, krijgen wij er vaak een brouwerij met een rijke
geschiedenis bij. Die mensen vergeten de prachtige erfenis van die brouwerij
niet, maar gaan deel uitmaken van een nog grotere familie. Ondanks onze
enorme groei heeft HEINEKEN het familiegevoel nooit uit het oog verloren."
Sinds 1864, toen Gerard Adriaan Heineken ons bedrijf oprichtte, is er veel
veranderd. Toch zijn er belangrijke elementen die tot op de dag van vandaag
bewaard zijn gebleven bij HEINEKEN, zoals onze passie voor kwaliteit. "Ik
zeg altijd: alles wat met ons te maken heeft moet de 'wow'-factor hebben,"
zegt Michel. "Onze mensen, onze reclames en de kwaliteit en smaak van ons
bier moeten onze consumenten als het ware overweldigen."
Een consistent hoge productkwaliteit was volgens Charlene de droom van
haar vader Freddy. "Hij wilde dat als iemand een Heineken kocht op Ancho
rage Airport, of in Papoea-Nieuw-Guinea, altijd kreeg wat hij of zij verwacht
te. Zelfs toen de wereld nog niet zo 'klein' en verbonden was als vandaag de
dag wilde hij dat iedereen, waar men ook was, zich thuis zou voelen bij het
drinken van een Heineken."
Die consistentie in kwaliteit is heel bijzonder. Het wordt mogelijk gemaakt
door de passie en toewijding van onze brouwers en omdat iedereen bij
HEINEKEN perfectie nastreeft in alles wat hij of zij doet. "Ik denk niet dat
iedere Heineken-drinker altijd beseft hoe verfijnd het proces is dat ons
telkens weer in staat stelt die consistentie en kwaliteit waar te maken,"
merkt Charlene op.
Met andere woorden, het menselijke element is tegenwoordig nog net zo
belangrijk als voorheen. Respect voor mensen - de eerlijke en oprechte be
handeling van werknemers - is absoluut een van de waarden waar Charlene
en Michel erg trots op zijn. Maar ook het respectvol omgaan met de samen
leving en de aarde. Tevreden kijken zij dan ook terug op de vooruitgang die
er is geboekt op het gebied van duurzaamheid, met als voorbeeld het project
dat vorig jaar in Ethiopië werd gestart, gericht op het verbeteren van de
beschikbaarheid van water in het Oost-Afrikaanse land.
HEINEKEN was nooit geweest wat het nu is zonder een nooit aflatende
ondernemergeest. "Al sinds de vroege jaren zijn wij een bedrijf dat inter
nationaal actief en dus zeer ondernemend is," zegt Charlene. Die onderne
mersgeest heeft ons in staat gesteld om van HEINEKEN 's werelds meest
internationale brouwer te maken. Charlene en Michel benadrukken daarbij
dat wij, als grote multinational in een competitieve markt, nooit innovatie
en ondernemerschap uit het oog mogen verliezen.
"We moeten scherp blijven zonder onze eigen stijl uit het oog te verliezen,"
zegt Michel. "We willen op de hoogte blijven van wat jonge mensen bezig
houdt en inspelen op hun behoefte aan verandering."
Het merk Heineken leidt volgens Michel als het ware vanzelf tot een goed
gevoel. Het creëren van plezier in het leven is een van onze kernwaarden.
Het feit dat men ons bier daarmee associeert geeft ons een voorsprong. Maar
we kunnen HEINEKEN nog groter maken als we ons ondernemerschap nog
meer laten spreken, iedereen een nog grotere 'ambassadeur' voor HEINEKEN
is en altijd alert blijft op kansen voor het bedrijf.
Met trots geeft Michel hiervan zelf twee voorbeelden: hoe hij een café
eigenaar uit Barcelona overtuigde om van Becks bier af te stappen, en hoe
een hotelmanager uit Ohio zijn aanvankelijke scepsis liet varen en Miller
inwisselde voor Heineken bier.
De trots van het echtpaar op het verleden en heden van HEINEKEN spreekt
boekdelen. Maar hoe zien zij het bedrijf over vijftig jaar?
"Ik wil dat we al het geweldige van HEINEKEN blijven koesteren door
producten van uitzonderlijke kwaliteit te blijven leveren, door competitief te
zijn, onze associatie met plezier te behouden en door onze unieke cultuur en
goede reputatie voortdurend te blijven ontwikkelen," antwoordt Charlene.
Michel voorspelt dat het bedrijf zich zal blijven aanpassen aan de tijd, maar
dat het tegelijkertijd altijd de kenmerkende kwaliteit van haar producten zal
blijven bewaken.
Op de vraag of Charlene en Michel nog een speciale afsluitende boodschap
hebben voor de werknemers, aarzelt het koppel geen seconde: "Ik weet hoe
veel tijd en energie jullie allemaal in het bedrijf steken en wil jullie daarom
bedanken," begint Charlene. Michel voegt daaraan toe: "Voor wie je werkt is
een keuze en wij zijn enorm dankbaar dat jullie ervoor hebben gekozen om
onze passie voor het bedrijf te delen."
8 heineken NL magazine download nu de app-versie van hnl magazine