DE AFSTAND IS GEEN ISSUE VRAGENVUUR &A w Sinds begin september 2013 is gefaseerd een aantal financiële processen van HEINEKEN Nederland overgegaan naar HEINEKEN Global Shared Services (HGSS) in het Poolse Krakau. Vijf vragen aan Transitie Manager Sabine van Lieshout. Waarom? Voldeed het huidige systeem niet (meer)? "Er was zeker geen sprake van disfunctioneren. In Nederland hadden we al een Financial Shared Services Center, maar bij het nieuwe centrum in Polen worden de transactionele financiële processen van maar liefst 24 landen ondergebracht. Waaronder Nederland. Door centralisatie van de werkzaamheden willen we onder andere meer zicht en controle op de financiële processen realiseren. Daarnaast moet dit ook leiden tot een grote kwaliteitsverbetering en verlaging van de totale kosten." Niet alle processen verhuizen naar Polen. Welke criteria zijn bepalend geweest? "We hebben ervoor gekozen alleen de 'rule-based' financiële proces sen over te brengen naar HGSS. Processen waarbij in elke situatie dezelfde toepasbare regels gelden. Zoals de afwikkeling van leveranciersfacturen, klant- facturatie, ontvangst en betalingen. Complexere financiële processen die in elke situatie een andere (specialistische) aanpak vragen, houden we in eigen beheer. Bijvoorbeeld wanneer er niet (op tijd) betaald wordt en we hiervoor met hulp van de commerciële organisatie in dialoog met de klant moeten." Waarom Krakau? "Allereerst vanwege de beschikbaarheid van goed ge schoolde professionals die hun talen spreken. In Polen zijn veel bedrijven op het gebied van Shared Services, dus er is veel ervaring en expertise aanwezig. Een prima basis dus. Daarnaast de geografisch handige ligging en de goede verhouding in kosten versus kwaliteit." ■rtC:: Is samenwerken met collega's in een ander land niet juist lastiger? "Met de huidige technologische communicatiemiddelen is afstand geen issue. De taal zou een barrière kunnen vormen, maar daar wordt in de selectie van mensen nauwgezet rekening mee gehouden. Er is wel sprake van enig cultuurverschil. Nederlanders zijn direct, transparant, zeggen wat ze denken. In Polen is dat anders. Het is onze verantwoordelijkheid goed inde gaten te houden of de boodschap overkomt en te voorkomen dat men zich onbedoeld beledigd of aangevallen voelt. De ervaringen met de landen die ons voorgingen zijn overi gens positief." Wat kan beter? "Met uitzondering van enkele opstartproblemen is de kwaliteit goed. We kunnen zeker verbeteringen realiseren in de bestaande processen die bijdragen aan een hogere efficiëntie en kwaliteit. Het tempo moet omhoog, maar dat komt met ervaring. Het is cruciaal om in Krakau voldoende gekwalifi ceerde medewerkers beschikbaar te hebben. Voor de achterblijvende orga nisatie in Nederland is het een uitdaging ervoor te zorgen dat iedereen met hernieuwde energie aan de slag is in zijn nieuwe rol na de reorganisatie." download nu de APP-VERSIE van hnl magazine heineken NL magazine 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 9