ORANJEJAAR MflWEKEN BROlWEfeJ HEINEKEN BROUWEDJ WIJ TEGEN DE REST ORANJE Geen WK, EK of Olympische Spelen zonder Heineken. ORANJE Het Holland Heineken House tijdens de afgelopen winterspelen in Sochi. Acht jaar is hij pas als pure euforie zich van zijn ouders en iedereen om hem heen meester maakt als het Nederlands Elftal in 1988 Europees kam pioen is geworden. Eigenlijk heeft dé uitbarsting van collectieve feestvreugde een paar dagen eerder al plaatsgevonden. Als in de halve finale West-Duitsland wordt verslagen door die late, maar heerlijke treffer van Marco van Basten: 2-1 Nederland staat op zijn kop. De beelden van de huldiging in de Amsterdamse grachten gaan de hele wereld over. Of het deze zomer weer gaat gebeuren is ook voor Rob nog de vraag. Zeker is in ieder geval dat hij drukke maanden tegemoet gaat. Aan hem de taak - samen met collega Constantijn van Nispen - alle activiteiten te coördineren die vanuit Heine ken worden georganiseerd om hét Oranjegevoel te ondersteunen en te versterken. De basis is er al. Saamhorigheid en Oranjegevoel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat wij nuchtere Hollanders ons er zo vol overgave in storten, is zelfs voer voor wetenschappers. Ge dragswetenschapper Bertjan Doosje van de Uni versiteit van Amsterdam denkt dat de oorsprong ervan verder terug gaat dan 1988. Daarvoor presteerde het Nederlandse Elftal immers meer dan goed op deWK'svan 1978 en 1974. En ook de prestaties op het ijs van Ard en Keessie' in 1966, zorgden voor collectieve euforie. "Door het gevoel van dreiging was er in de Tweede Wereldoorlog al sprake van een sterk saamhorigheidsgevoel en dat is precies wat mensen zo aanspreekt als je ze vraagt naar hun Oranjegevoel." Daarnaast vinden mensen het fijn om deel uit te maken van een groep. Bertjan Doosje: "Uit onder zoek blijkt zelfs dat hoe meer groepen we kunnen opnoemen, hoe gelukkiger we zijn. Als Nederland wint met voetbal, dan voelen mensen zich fijn. Terwijl ze zelf niets gepresteerd hebben, voelen ze zich wel verbonden met de groep. Zelfs mensen die normaal niets hebben met het balspel, kun nen tijdens een EK of WK in de ban raken van 'Oranje'. Het gaat dan ook niet om voetbal, maar om de emotie." Dat is ook de ervaring van dr. Martijn van Zome ren van de Rijksuniversiteit Groningen. In zijn 'Opiniestuk over Oranjegekte' stelt hij: "Juist in een maatschappij waarin individualisering een steeds grotere rol gaat spelen, geeft een evene ment als een WK de gelegenheid om het nationale gevoel concreet en met elkaar te beleven. En zodra dit wordt geactiveerd, bijvoorbeeld tijdens een WK, gaan we ineens met de 'wij-bril' naar de wereld kijken. De verschillen binnen de eigen groep worden verkleind, de verschillen met een andere groep overdreven." En dan nog de vraag waarom we ons op deze momenten in het Oranje uitdossen? Dr. Daniël Lakens, die een proefschrift schreef over de kleur Oranje en de nationale identiteit, vertelt: "De 2014 ORANJE EVENEMENTEN OLYMPISCHE WINTERSPELEN IN SOCHI: 7 t/m 23 februari 2014 KONINGSDAG: 26 april 2014 WK HOCKEY in Den Haag: 31 mei t/m 15 juni 2014 WK VOETBAL in Brazilië: 12 juni t/m 13 juli 2014 download nu de APP-VERSIE van hnl magazine heineken NL magazine 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 7