Normen en waarden Weerstand Het thema werd verder uitgewerkt tijdens drie groepssessies. Belangrijke normen en waarden werden op een rij gezet en iedere monteur gaf aan wat hij of zij belangrijk vindt. Friso: "Daar komen uiteraard punten uit die iedereen zal herkennen zoals eerlijkheid, respect en communicatie. De grote winst zit erin dat we met elkaar hebben uitgesproken wat belangrijk voor ons is. We hebben daarnaast ook concreet gemaakt wat we precies met deze normen bedoelen. Als laatste stap mocht iedere TSP'er met een rapportcijfer aangeven hoe hij of zij ieder aspect op de eigen afdeling beleeft. Hieruit kwam naar voren dat we op het gebied van flexibiliteit het hoogst scoren en op communicatie het laagst. Daar hebben we dus iets te doen." Friso wil niet de indruk wekken dat het hele proces vlekkeloos verloopt. Friso: "Zeker niet. We komen ook weerstand tegen. Weerstand in de vorm van 'dit hebben we al eens gedaan, gaan we wéér praten?'. Ook weerstand in de vorm van ongeduld. Gedrag veranderen kost tijd, de een maakt daar grotere stappen in dan de ander. Ook ervaren we op het moment veel druk op de productie. Een onderwerp als normen en waarden wordt daardoor naar de achtergrond gedrukt. Daar balen we van, maar tegelijkertijd heeft de groep wel zoiets van 'juist in deze tijd is het zo enorm belangrijk dat je goed met elkaar omgaat'. Dat gaat ons op de korte en lange termijn enorm helpen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 29