Prioriteiten 2014 in nieuwsbrief bedrijfsleiding Zoeterwoude Innovatie voor groei HNS VISIE 2015 BROUWERIJ ZOETERWOUDE Doelen en uitdagingen voor 2014 5W's van de HNS Visie 2015 m Marketingdirecteur Bram Westenbrink. 'Innovatie voor groei', zo verwoordt Marketingdirecteur Bram Westenbrink de essentie van de innovatiestrategie van HEINEKEN. Bram: "De biermarkt krimpt, dat betekent dat we alleen kunnen groeien door ons marktaandeel te laten groeien en dus door nieuwe, succesvolle producten op de markt te brengen. Dat doen we primair door in de markt heel scherp op te letten wat consumenten willen en daarin de leidende trends te ontdekken. Die trends koppelen we aan de kracht van ons bedrijf. In de praktijk zetten we in op drie pijlers: speciaalbieren, alcoholvrij bier én wat ik noem de friszoete keuzes. Wat dat laatste betreft, we zien dat het smaak- palet van de consument veranderd is. Een grote groep consumenten, denk aan jongeren en vrouwen, vindt bier te bitter. Wat ze willen, is duidelijk een meer zoete smaak. Met lillz, Radier, Wieckse en ook Desperados spelen we in op deze groep. Een enorm groeisegment is ook alcoholvrij bier. Door verbeterde brouwtechnieken kunnen we de consument lekkere producten aanbieden, die alleen maar natuurlijke ingrediënten bevatten en die vaak ook nog als meer verfrissend worden ervaren dan frisdrank." De nieuwe producten vragen ook om investeringen in productie, verpakking en marketingcampagnes. Bram: "Uiteraard, het gaat om de hele propositie. Uit onder zoek blijkt dat de consument graag bereid is daarvoor ook een meerprijs te betalen. Afgelopen jaar groeiden we in Nederland sterk met lillz, Wieckse, Desperados en natuurlijk Amstel Radier. Neem van mij aan dat die groei zich doorzet. De Bossche brouwerij is daarbij een prima samenwerkingspartner bij de marktintroductie. Komend jaar gaan we er samen alles aan doen om te zorgen dat we altijd in het schap en in de horeca beschikbaar zijn!" ZOETERWOUDE. Na de vele positieve reacties op de eerste nieuwsbrief van oktober 2012, besloot de bedrijfsleiding van de Brouwerij Zoeterwoude afgelopen februari opnieuw de prioriteiten voor 2014 en daarmee samenhangende activiteiten te communiceren in een nieuwsbrief voor de medewerkers. "Naast de toelichting over het belang van de activiteiten voor de brouwerij en de samenhang met de Visie 2015, geeft de nieuwsbrief inzicht in het werk dat het komende jaar op de brouwerijmedewerkers afkomt," aldus de bedrijfsleiding. "Het is belangrijk dat iedereen begrijpt waarom onderwerpen belangrijk zijn voor ons, hoe de implementatie gaat plaatsvinden en wat het mogelijk gaat betekenen. Het communiceren van de activiteiten waaraan we gezamenlijk werken, geeft meer focus. Dat bevordert de samenwerking en brengt ons dichter bij de HNS Visie 2015." De nieuwsbrief wordt persoonlijk aan de medewerkers uitgereikt en tijdens de te amoverleggen inhoudelijk besproken. W1 Trots Wij zijn er trots op, inter nationaal hét voorbeeld te zijn voor collega-brouwerijen binnen HEINEKEN. Met Nederland als bakermat van het concern, lopen wij voorop op het gebied van veiligheid, TPM, kwaliteit, productiviteit, innovatie, logistiek, planning en customer service. W2 Economisch klimaat Om in het huidige eco nomische klimaat de winstgevendheid van onze organisatie en die van onze klanten op peil te houden, introduceren wij steeds nieuwe producten en bieden wij een aantrekkelijke prijs door een continue focus op kosten. W3 Globalisering HEINEKEN Binnen het wereldwijd groeiende HEINEKEN concern is HNS een aantrekkelijke leverancier van bier. Wij moeten altijd competitief zijn op het gebied van kwaliteit, service level en kostprijs. W4 Duurzaamheid Wij onderscheiden ons op het gebied van duurzame ontwikke ling. Door onze brouwerijen en ketens verder te verduurzamen, blijven wij onze positie binnen en buiten het HEINEKEN concern versterken en dragen wij bij aan de maatschappij van de toekomst. W5 Virtueuze cirkel Wij dagen onszelf uit om mee te blijven spelen in de top van HEINEKEN. Daarbij draait het om een virtueuze cirkel met een opwaartse beweging, waarmee wij onze concur rentiepositie steeds verder ver sterken. Een interessante kost prijs leidt tot nieuwe volumes. En door die nieuwe opdrachten kunnen we onze kostprijs nog weer interessanter maken. ^HEINEKEN

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 27