HNS AMSTEL NIEUWS Filterkamer Eerst een pilot... ...daarna de optimalisatie dMSTEI In gesprek met Brouwoperator Frank de Laat en Projectmanager Paul Tromp over de recente innovaties draait het al snel om twee woorden: passie en samenwerking. Om met de passie te beginnen, die straalt van hun gezicht af als ze vertellen over hun aanpak. Paul: "De vraag om een nieuw product op de markt te brengen, komt in de regel via de afdeling Marketing. Meestal willen ze snel, heel snel! We trekken dan met Brouwen en Filtratie, met Verpakken en met Planning meteen ons plan." In dat plan speelt de Filterkamer een cruciale rol. Frank: "Het mooie is dat het basisproduct voor al deze innovaties ons eigen gebrouwen bier is. De grote uitzondering is Desperados, dat een heel ander brouwproces kent. De complexiteit van deze innovaties zit in de dosering van met name de natuurlijke suikers en fruitsmaken die we aan het bier toevoegen. Onze Filterkamer bestaat in wezen uit zes filterlijnen die ieder een eigen karakteris tiek aan het bier geven. Zo voegt een filter de suiker toe, een ander bepaalt in sterke mate de kleur en weer een ander de fruitsmaak. De kunst is alle filters op de goede manier in te stellen." Paul: "Dat klinkt zo eenvoudig, maar neem van mij aan dat filteren echt een vak is. Als je dat vak beheerst, kun je oneindig veel smaken maken. Wil iemand bier met een bananensmaakje? Geen probleem. Zoethout? De klant vraagt, wij kunnen het draaien." Iedere innovatie begint in wezen op pilotbasis. Paul: "Ja, in het begin is onze energie er helemaal op gericht om snel te leveren. Verpakken gaat aan de slag met het ontwerpen en inkopen van flesjes, etiketten en kroonkurken. De Filterkamer gaat het bier op de juiste smaak en kleur brengen. Commercie is dan al volop bezig campagnes te maken en de detailhandel enthousiast te maken." Frank: "In die fase staat alles hier in de zesde ver snelling, met Paul als grote aanjager. We noemen hem wel eens gekscherend 'Mister Fast Track'. Hij zorgt dat alle schakels in elkaar grijpen. Voor mijzelf voelt het werk ook als een echte team prestatie. Dat is best bijzonder: als Operator draai je in de Filterkamer een eenmansdienst waarin je dus verantwoordelijk bent voor het produceren en op juiste eindspecificatie brengen van de vele verschillende biersoorten. Het is heel bijzonder nu met zoveel schakels aan deze innovaties te werken." Veelal wordt snel duidelijk of een innovatie in de markt ook een succes is. Paul: "We maken natuurlijk het liefst successen, maar eerlijk is eerlijk, het gebeurt ook wel eens dat een New Product Introduction in de markt niet aanslaat. Als dat wel het geval is, gaan we over naar een andere energie, die van optimalisatie." Frank: "Dat betekent dat we blijven sleutelen aan alles wat beter kan. Tot voor kort gebruikten we voor de 'fruitige' biersoorten Filterlijn 1 om de suiker toe te voegen, Filterlijn 2 om het citroen water en de flavours toe te voegen. Door enkele technische aanpassingen hebben we die stappen nu gebundeld op één filterlijn. We winnen zo snel heid, tegelijkertijd komt het de smaakten goede. In de optimalisatiefase voor Desperados hebben we zelfs een korte instructie gemaakt voor de Franse chauffeurs, die hier drie keer per week een tankwagen met flavour komen brengen. Eerder waren we elke keer een uur kwijt om ze te helpen, nu vinden ze hier volledig zelf de weg." Paul: "Als je Frank hoort vertellen, dan merk je dat het werken aan al die innovaties energie kost, maar ook veel energie oplevert. Ik heb hetzelfde. Laat Marketing maar komen met meer innovaties! Wat ons betreft smaakt het naar meer. Als Bossche specialiteitenbrouwerij zijn wij er klaar voor."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 26