FIT@HEINEKEN DOE MEE! GOEDE AFSPRAKEN ^^^^I^HEINEKEN Philip de Ridder, Algemeen Directeur HEINEKEN Nederland, gaf met zijn nieuw- jaarsspeech de aftrap voor FIT@HEINEKEN, dat op 1 januari van start ging. "Onze markt en klanten worden steeds veeleisender. Dat vraagt steeds meer van ons. De druk om het allemaal elke dag weer nog beter te doen, voelen we al lemaal. We werken harder en langer. Ons vak blijft zich ontwikkelen. Om al die uitdagingen aan te kunnen, is het belangrijk dat we gezond en fit zijn. HEINEKEN zet zich in voor een prettige en gezonde werkomgeving, waarbij iedereen de mogelijkheden heeft om optimaal te presteren. Het programma FIT@HEINEKEN helpt daarbij." FIT@HEINEKEN gaat verder dan 'een extra sportprogramma voor na het werk'. Klopt het dat dit echt een visie is voor de lange termijn? Gerrit: "Ja. Er waren in de loop der jaren al wel wat initiatieven op dit gebied. Maar met Fit@ HEINEKEN wordt 'gezond de toekomst in' echt een focus voor het hele bedrijf. Werknemers zijn er natuurlijk zelf verantwoordelijk voor om fysiek en mentaal fit te blijven, maar met dit programma geven we aan dat we serieus werk willen maken van fitheid. Ben jij als werknemer fit - waardoor je beter presteert - dan profiteer je daar in eerste instantie zelf van, maar de werk gever natuurlijk ook." Wouter: "Bij HEINEKEN hebben we veel te maken met hoge gemiddelde leeftijden, lange dienstverbanden en het doen van meer werk met minder mensen. Worden er minder mensen ziek, omdat ze fysiek en mentaal gezonder zijn, dan snijdt het mes aan twee kanten." Gaat het programma breed worden ingezet? Wouter: "Jazeker. We willen de leefstijl beïnvloe den. Daarnaast gaan we de fysieke én mentale werkbelasting en ook de werkroosters en ploegen diensten opnieuw bekijken. Hieronder valt onder meer een andere kijk op voeding, beweging, werk houding en werkbelasting. Zo helpt de Health Check bij het kiezen voor een gezonde manier van leven. En er is coaching, begeleiding en een cursusaanbod om je te ondersteunen bij het ver anderen van je leefstijl - zoals een stoppen-met- rokenprogramma - of het bestrijden van stress. Dat lukt natuurlijk niet allemaal op korte termijn, het is een meerjarenplan." Wat is er nu al te merken van FIT@HEINEKEN? Gerrit: "HEINEKEN Nederland streeft ernaar om helemaal rookvrij te gaan worden. Bij Vrumona zijn we met ingang van 1 januari 2014 gestart met een pilot, waarbij zelfs op het terrein niet meer gerookt mag worden. De resultaten van deze pilot zijn bepalend voor hoe hiermee binnen heel HEINEKEN Nederland zal worden omgegaan. Ook gaan we dit jaar gezondere maaltijden aan bieden in alle kantines. Er wordt een maatwerk training voor kantoorpersoneel ontwikkeld om met druk om te gaan, we gaan fysiek belastende werkplekken nader bekijken en er staat al een aantal sportideeën in de steigers." Wouter: "Dat zijn overigens vaak eigen initiatie ven van werknemers. Zo heeft de brouwerij in Zoe- terwoude een fietscompetitie opgezet. Vrumona had in 2013 een eigen sportplan, waaraan zo'n 120 mensen meededen. Je moet als werknemer weten dat goede ideeën om fit te worden of te blijven worden ondersteund. Dus geef ze vooral door!" Er wordt dus ook wel wat van de werknemers zelf verwacht... Gerrit: "Jazeker, maar het gaat niet alleen om ons bedrijf. Wij denken dat heel Nederland zich bewuster moet worden van de eigen verantwoor delijkheid om fit te zijn en te blijven. Zo is het nog niet zo lang geleden dat wij hier allemaal rokend om de tafel zaten en een biertje dronken in de bedrijfskantine. Anno 2014 vinden we het heel normaal dat er niet meer wordt gerookt in hore cagelegenheden en dat je niet meer met alcohol op achter het stuur gaat zitten. Iedereen, zowel werkgevers als werknemers, moeten het normaal gaan vinden dat we onszelf gezond houden. De tijden en omstandigheden zijn hier immers naar." Je bedoelt dat het sociale vangnet bij ziekte tegenwoordig anders is dan vroeger? Gerrit: "Heel anders. De overheid trekt zich meer en meer terug. De duur van de WW wordt verkort en het wordt steeds lastiger om na de ziektewet Behalve interne acties heeft HEINEKEN voor het FIT@HEINEKEN-programma t ook goede afspraken gemaakt met zorg- verzekeraars voor een werk-gerelateerd zorgpakket. Hieronder valt niet alleen be- t drijfsmaatschappelijk werk of bijvoorbeeld I fysiotherapie, maar in geval van nood ook hulp bij randverschijnselen van ziekte - zoals thuishulp in geval van een zieke partner of aangepast vervoer naar het werk. Lees hierover later meer op HeiPort. voor een arbeidsongeschiktheiduitkering in het vangnet van de WIA te komen. En om voor bijstand in aanmerking te komen, zul je eerst je huis en eigen vermogen moeten 'opeten'. Er zijn ook al plannen om de uitkering te verlagen als je bijvoorbeeld werkende, thuiswonende kinderen hebt. Je moet er meer en meer bij nadenken dat het voor jezelf het prettigst is - ook financieel - als je op een gezonde manier ouder wordt en fit je pensioen kunt halen." Wouter: "Rugklachten, een burn-out, klachten door overgewicht of problemen met de ploegen diensten... We hebben er bij HEINEKEN allemaal mee te maken. Ons doel is deze en alle andere gezondheidsklachten met FIT@HEINEKEN let terlijk te gaan terugdringen. Met elkaar, waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Zodat we ook over decennia nog een letterlijk én figuur lijk gezond bedrijf zijn. En - belangrijker - dat het voor iedereen positief uitpakt. Want ben je fitter, dan ben je creatiever, denk je sneller en leef je uiteindelijk langer. En wie wil dat niet?" Wij nodigen iedereen uit om zelf in actie te komen. Heb je, alleen of samen met je collega's, een goed idee rondom 'bewegen', kom dan naar ons toe en we gaan er naar kijken. De stuur groep FIT@HEINEKEN bestaat uit initiatiefnemers vanuit de gehele HEINEKEN-organisatie: Nela Wilten, Manager Management Development Human Resources Development Hans de Ruiter, Human Resources Directeur Marie Monique van der Salm, Marketing Manager Cider en Specialties Pieter van der Meulen, Brouwerij Manager Den Bosch Jean Dohmen, Productie Manager Brouwen Zoeterwoude Gerrit van Loo, Algemeen Directeur Vrumona Wouter Kleppe, Project Manager Vitaliteit en Gezondheid Ideeën rondom bewegen kun je naar de stuurgroep mailen viafit@heineken.com. download nu de APP-VERSIE van hnl magazine HEINEKEN NL magazine 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 19