JILLZ RED
3E BIJ HITFC
BIODIVERSITEIT
VAN START
CHALLENGE |jj^
AWARD
Uit onderzoek bleek dat veel vrouwen zoete
drankjes lekker vinden. Daarom introduceerde
Jillz een nieuwe, zoetere variant van sparkling
appel cider met kers en tromboos.
Op 6 mei jongstleden behaalden Jerry da Silva
en Andy Chan samen de derde plaats in de
landenfinale van HitFC, de internationale
interne tatelvoetbalcompetitie van HEINEKEN.
Op het brouwerijterrein in Zoeterwoude is een
aantal graszoden verwijderd. Op die plekken
zijn bloemen ingezaaid die voedsel bieden aan
vlinders en bijen. Zo dragen we bij aan een
duurzame regio.
De Challenge Award is een prijs voor
inspanning, vernieuwing en samenwerking in
Trade Marketing en Category Management.
Samen met Jumbo wonnen we de eerste prijs
in de categorie Category Development Food.
'We' deden het altijd al goed in deze competitie, maar Jerry en Andy wisten
dit keer ook echt een prijs binnen te slepen. Leuk! HitFC zorgt intern een
beetje voor een Champions League gevoel, waarvan we hoofdsponsor zijn
met het Heineken merk. Die finale is ook altijd in mei. Het is een van de
mooiste sponsorships die er in de wereld zijn, vind ik. Dit keer ben ik niet
bij de finale van HitFC geweest, helaas.
i "i
4 1 W
fi
T>. VS
2013 was het jaar van de definitieve doorbraak van Jillz. Het merk
is met maar liefst 50% gegroeid! De introductie van Jillz Red is een
succes geweest en maakte van het merk een blijvertje; ik ben ervan
overtuigd dat we over tien jaar nog steeds Jillz hebben. Jillz gedijt.
Dat is leuk, dat geeft een kick.
Iedere keer als ik uit het raam van mijn kantoor keek, dacht ik: "Joh, ik
hoef al dat gras niet". Ik vond het nogal saai. Nu zijn er dus veldjes met
wildboeketten. Daardoor neemt de biodiversiteit inderdaad toe, we heb
ben zelfs een aantal bijenhotels gecreëerd. Mooi toch? Ik vind het een
goed voorbeeld van een win-win-situatie; we hebben nu meer afwisse
ling, het geeft hartstikke leuke bloemen 's zomers, bespaart maaikosten
(echt waar!) en we doen ook nog wat goeds. Dan zeg ik: "Gaan! Waarom
niet?" Dit zijn nou van die plannetjes waar ik altijd voorin ben!
Die prijs hebben we natuurlijk verdiend door
onze introducties, die hebben het ook goed
gedaan in de supermarkten. Bovendien hebben
we eind 2012-begin 2013 in de 250 winkels van
Jumbo een vrij breed schappenplan neergezet.
Als je vroeger de supermarkt in liep, kwam je
eerst langs de kratten, daarna alle blikken en
daarna alle flesjes. In plaats van per verpakking
zijn onze producten nu per merk ingedeeld.
In frisdrankenland was al bewezen dat zo'n
initiatief positief uitwerkt voor de marktleider en omzetverhogend werkt.
Ook voor de supermarkt zelf. Maar ook met bier zijn de eerste resultaten
positief: een groei van 7% en een out of stock reductie van 40%. Zo'n prijs is
de bevestiging dat we op de goede weg zitten.
'WEEK VAN HET NEDERLANDSE BIER'
Een initiatief van de gehele biersector dat als
doel had Nederland te laten kennismaken met
bier uit eigen land. Ook organiseerde Brand
weer de bierbrouwwedstrijd. De winnaar
(Jacques Bertens) werd tijdens de open dag be
kendgemaakt. Zijn bier - Zwaar Blond - wordt
sinds dit najaar met veel succes verkocht.!
6 heineken NL magazine