H 1| mm Na een lange dag vergaderen met het commerciële team van HNL over de te volgen strategie, gaat Alexis Nasard met ons in gesprek voor zijn eerste interview in het HNL Magazine als President West-Europa. Met volle aandacht en zonder een spoor van vermoeidheid. Stevige antwoorden en soms verrassende inzichten. Alexis over HEINEKEN in de regio, de Nederlandse merken en de paus. "DIT GAAT EEN VLUCHT NEMEN" Ben je een 'Man of the World'? [Lacht] "Ik denk van wel. Dat moet haast ook wel." (opm.: Alexis heeft deze slogan samen met zijn team voor het globale Heineken merk ontwikkeld.) Wat maakt je dan een man van de wereld? "Een man van de wereld is meer een pad. Je kiest ervoor om een man van de wereld te zijn en dat betekent dat je keuzes in je leven moet maken. Je moet inventief en creatief zijn. Ik schilder bijvoorbeeld en ben altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Een man van de wereld staat open voor de wereld. Ik heb vier paspoor ten: Libanees, Grieks, Frans en Zwitsers, niet gek! En een man van de wereld is geestig. Raar om over jezelf te zeggen, maar ik neem het leven met een flinke dosis humor. Ben ik een volleerde 'Man of the World'? Nee. Heb ik een kans? Ik denk het." Laten we het hebben over West-Europa. Wat is je strategische visie voor onze regio? "Geen millimeter terug! (Not an inch back!) Europa vertegenwoordigt 43 procent van de bedrijfsopbrengst van HEINEKEN en 30 procent van het Bruto Nationaal Product wereldwijd. De wereld heeft Europa nodig en HEINEKEN ook. Europa is een grote, gevestigde en winstgevende markt voor onze organisatie. We kunnen Europa daarom niet als een bank behandelen, maar we moeten het behandelen als een bedrijf. De laatste tien jaar hebben we redelijk veel terrein verloren op het gebied van marktaandeel. Dat kunnen en mogen we niet laten voortduren als we vooruit willen. Ik ben ervan overtuigd dat we de midde len, de mensen, de merken en de plannen hebben om dat te voorkomen. Maar het zal vertrouwen, vastberadenheid en moed vergen. Want de markt waarin we ons begeven, is erg moeilijk." 3e zegt dat marktaandeel het sleutelwoord is. EBIT is dat ook. Welk van de twee heeft uiteindelijk de hoogste prioriteit? "Goede men sen kunnen evenwichtige resultaten bereiken. Het is niet heel moeilijk om óf het een óf het ander te doen, maar het moet allebei en dat is mogelijk. We moeten investeren in omzetgroei door drastische kostenbesparingsprogramma's. Onze strategie is gebaseerd op vier componen ten. De eerste en tweede zijn inkomsten- en kostenmanagement. De derde is horeca, een erg belangrijk onderdeel van onze business, en dat moeten we voeden en ontwikkelen. De laatste component vormen de Private Labels - een van de grootste bedreigingen voor ons in de ontwikkelde wereld! Ik zou het zo samenvatten: we snijden in de kosten om onze omzetgroei te stimuleren en zo gezonde winstmarges te behouden." 6 HEINEKEMJLmagazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 6