VAN LIMBURG
NAAR MAASTRICHT'
VRAGENVUUR
Sinds juni heeft Vrumona een nieuwe strategie,
waarmee de ambitie - de toon in de markt zetten
-voor iedereen duidelijker is. "De nieuwe strategie
wjjst ons nog beter de weg", zegt Gerrit van Loo,
Managing Director Vrumona.
Wat was er mis met de oude strategie 'Mensen en merken
eerste keus'? "Op zich niet zo veel, want we hebben er jaren
plezier van gehad en het grootste deel is ook gerealiseerd. De
oude strategie miste echter scherpte en een ijkpunt. De mind
set was prima, maar er is meer dan alleen merken en mensen.
In onze nieuwe visie, 'Wij Vrumonianen winnen door een chal
lenger te zijn', is duidelijk gedefinieerd wie we precies moeten
zijn, wat we belangrijk vinden, wat winnen voor ons inhoudt en
hoe we dat willen en gaan bereiken. De droom is 'Vrumona zet
de toon in de markt'. We moeten voorop lopen."
Wat is er verbeterd? "De oude strategie ging vooral over het
'hoe', de nieuwe strategie over het 'wat'. We hebben meer
keuzes gemaakt met betrekking tot de richting van innovatie,
klanten, assortimentskeuze en -beleid, de juiste proposities
voor de juiste kanalen en e ectieve marketing. In de oude
strategie hadden we met elkaar afgesproken dat we - figuur
lijk gesproken - naar 'Limburg' gingen, nu hebben we dat na
der gespecificeerd tot 'Maastricht'. Iedereen kan meedenken.
Mochten we uit koers raken en ineens richting 'Amsterdam'
lijken te gaan, dan kunnen we bijsturen. Door de duidelijkere
definiëring kunnen we vragen vanuit de organisatie ook beter
beantwoorden. 'Als we de vraag tegen het licht van de strate
gie houden, is duidelijk dat we hier linksaf moeten.' De nieuwe
strategie wijst ons dus nog beter de weg."
Hoe reëel is de kans van slagen? "What gets attention grows,
weten we uit ervaring. Voor de praktische uitvoering van alle
ideeën is de totaalstrategie bovendien vertaald naar wat het
voor elke afdeling betekent. Zo betrekken mensen de strategie
meer op zichzelf en komen ze ook sneller met voorstellen om
het afdelingsdoel te halen. Het uitvoeren van de deelstrate-
gieën moet uiteindelijk leiden tot het slagen van de gehele
strategie. Minimaal elk kwartaal evalueren we, wellicht vaker.
Doen we nog steeds wat we zeiden dat we zouden doen en is
de route die we afleggen nog steeds richting 'Maastricht'?"
Hoe vaak moetje een strategie veranderen? "Met de oude
strategie hebben we zo'n vier jaar gedaan. Het zou mooi zijn
als de nieuwe ook zo lang meegaat, maar dat is lastig te zeg
gen. Dat hangt af van de markt, die is dynamisch."
HEINEKEWJL magazine 17