VAN LIMBURG NAAR MAASTRICHT' VRAGENVUUR Sinds juni heeft Vrumona een nieuwe strategie, waarmee de ambitie - de toon in de markt zetten -voor iedereen duidelijker is. "De nieuwe strategie wjjst ons nog beter de weg", zegt Gerrit van Loo, Managing Director Vrumona. Wat was er mis met de oude strategie 'Mensen en merken eerste keus'? "Op zich niet zo veel, want we hebben er jaren plezier van gehad en het grootste deel is ook gerealiseerd. De oude strategie miste echter scherpte en een ijkpunt. De mind set was prima, maar er is meer dan alleen merken en mensen. In onze nieuwe visie, 'Wij Vrumonianen winnen door een chal lenger te zijn', is duidelijk gedefinieerd wie we precies moeten zijn, wat we belangrijk vinden, wat winnen voor ons inhoudt en hoe we dat willen en gaan bereiken. De droom is 'Vrumona zet de toon in de markt'. We moeten voorop lopen." Wat is er verbeterd? "De oude strategie ging vooral over het 'hoe', de nieuwe strategie over het 'wat'. We hebben meer keuzes gemaakt met betrekking tot de richting van innovatie, klanten, assortimentskeuze en -beleid, de juiste proposities voor de juiste kanalen en e ectieve marketing. In de oude strategie hadden we met elkaar afgesproken dat we - figuur lijk gesproken - naar 'Limburg' gingen, nu hebben we dat na der gespecificeerd tot 'Maastricht'. Iedereen kan meedenken. Mochten we uit koers raken en ineens richting 'Amsterdam' lijken te gaan, dan kunnen we bijsturen. Door de duidelijkere definiëring kunnen we vragen vanuit de organisatie ook beter beantwoorden. 'Als we de vraag tegen het licht van de strate gie houden, is duidelijk dat we hier linksaf moeten.' De nieuwe strategie wijst ons dus nog beter de weg." Hoe reëel is de kans van slagen? "What gets attention grows, weten we uit ervaring. Voor de praktische uitvoering van alle ideeën is de totaalstrategie bovendien vertaald naar wat het voor elke afdeling betekent. Zo betrekken mensen de strategie meer op zichzelf en komen ze ook sneller met voorstellen om het afdelingsdoel te halen. Het uitvoeren van de deelstrate- gieën moet uiteindelijk leiden tot het slagen van de gehele strategie. Minimaal elk kwartaal evalueren we, wellicht vaker. Doen we nog steeds wat we zeiden dat we zouden doen en is de route die we afleggen nog steeds richting 'Maastricht'?" Hoe vaak moetje een strategie veranderen? "Met de oude strategie hebben we zo'n vier jaar gedaan. Het zou mooi zijn als de nieuwe ook zo lang meegaat, maar dat is lastig te zeg gen. Dat hangt af van de markt, die is dynamisch." HEINEKEWJL magazine 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 17