ONE HEINEKEN Wereldwijd wordt Heineken uit een groene fles gedronken. En vanaf nu ook in bakermat Nederland. Met de introductie van de nieuwe groene retourfles is de volledige vergroening van Heineken een feit. Dag bruin flesje. Welkom Star Bottle! EEN HARDNEKKIGE WENS 'DE JONGE GENERATIE ZAL DEZE FLES OMARMEN' THE STAR BOTTLE THE STAR BOTTLE Staand aan een tafeltje zet Michel de Carvalho met een glimlach een Star Bottle aan de mond. Maar niet nadat hij het flesje goedkeurend in zijn hand heeft rond gedraaid en bekeken. Het is dinsdagmiddag 26 februari. Samen met echtgenote Charlene de Carvalho-Heineken is hij uitgenodigd door alle betrokken medewerkers voor deze belangrijke dag, de presentatie van de nieuwe Star Bottle. HEINEKEN Nederland is bijzon der trots dat de familie op deze uitnodiging is ingegaan. En Michel de Carvalho is niet de enige die met duidelijke tevredenheid de groene fles in de hand heeft. Dat gevoel, aangevuld met opluchting en zelfs onverholen trots, heerst ook bij de ruim honderd HEINEKEN medewerkers die deze middag in De Hooiberg de flesjes uit de bakken met ijs pakken en ze van de - ook al nieuwe - kroonkurk ontdoen. De eerste slok is voor de meesten het slotakkoord van een proces dat twee jaar geleden werd ingezet en waar in de tussenliggende periode door alle afdelingen binnen HEINEKEN keihard aan is gewerkt. "Het heeft bloed, zweet en tranen gekost", zegt Alge meen Directeur Philip de Ridder in zijn speech. En daarvan is geen woord overdreven. Met man en macht is gewerkt aan de nieuwe icoonfles waarmee het merk volgens De Ridder vanaf nu "volop voor de winst en een hoger marktaandeel gaat. Heineken is weer daar waar het moet zijn. Aan de top!" Toch is het deze middag vooral de teamprestatie die hij roemt. "Daar ben ik apetrots op." Met de presentatie is in zijn ogen een traject afgerond dat niet twee, maar eigenlijk twintig jaar geleden al is ingezet. Vanaf dat moment werd Heineken van rood, steeds meer groen. Van viltjes tot de lichtbakken bij cafés, van het etiket tot de kroon- kurken en zelfs de enorme Heineken letters op het Nederlandse hoofdkantoor. "De cirkel is rond", zegt hij. Om de fles in zijn hand omhoog te steken en te toosten op de heer Alfred Heineken. Als het aan HEINEKEN had gelegen was de Star Bottle er al eerder geweest. De wens om net als elders op de wereld ook in Nederland het bier in groene flessen te bottelen is al oud, maar stuitte in het recente verleden in eigen land nog op problemen. Oud-directeur Erik Korthals Altes, ook aanwezig bij de presentatie, herinnert zich: "Toen waren de collega-brouwers binnen het CBK nog fel tegen. Een afwijkende fles zou te veel logistieke problemen opleveren." Toch bleef de wens om een nieuwe en onderschei dende eigen fles te ontwikkelen hardnekkig. Twee jaar geleden stak de marketingafdeling in de personen van Marketing Directeur Hans Böhm en Marketing Manager Heineken Ralph Rijks de koppen bij elkaar. Er kwam een fiat de plannen verder te ontwikkelen. Na de uitein delijke goedkeuring door de Raad van Bestuur kon het pad naar de volledige vergroening van Heineken definitief worden ingeslagen. Het resultaat? Honderd miljoen nieuwe retourfles sen stromen momenteel het retailkanaal in, verpakt in het vertrouwde groene krat. En als vanaf week 14 de reclamecampagne losgaat met printadvertenties, tv-spots, abri-campagnes, Facebook apps en display-acties bij supermark ten zal het de Nederlandse consument helemaal niet meer kunnen ontgaan, Heineken is nu echt volledig groen. Volgens Ralph wordt bij die introductie gekozen voor een bijzondere aanpak. "Het is onze missie dat ieder huishouden, iedere volwassen consument in aanraking komt met de fles. Daarom hebben we een internationale pay off: 'Introducing the Star Bottle' en een lokale uitsmijter. Zoals Parijs, New York, Abcoude. We hebben ook expres een naam aan de fles gege ven. Je herkent de Star Bottle aan het doorzichti ge etiket, een nieuwe kroonkurk en het logo dat voortaan in reliëf is." Hans vult aan: "De kwalita tieve nieuwe verpakking straalt de wereldklasse van Heineken uit en heeft een perfecte 'fit' met het merk, waarbij de woorden verfrissend, mo dern, dynamisch en innovatief centraal staan." "Deze fles is niet nieuw voor ons", zegt Michel de Carvalho. En hier mee bedoelt de echtgenoot van Charlene de Carvalho-Heineken en lid van de Raad van Bestuur niet dat hij de Star Bottle vandaag voor het eerst ziet, maar omdat hij in het buitenland simpelweg geen ander type Heineken fles gewend is. Met de nieuwe fles heeft Heineken goud in handen, weet hij. "We zagen de transformatie al in New York. Daar sloeg het enorm aan. In Nederland zal het zeker een jongere generatie aanspreken. Juist omdat deze groep veel reist en actief is op social media. Zij zullen de fles echt om armen." Dat het een speciale dag voor de mensen op de brouwerij is, merkt ook hij. "Als je in het buitenland woont ben je so wieso niet gewend aan retourflessen. Dat maakt deze fles extra bijzonder. Je voelt dat het veel impact heeft op de mensen. Wat mij betreft: aan de fles herken je de inhoud. En die is top." Nü IN KRAT,STRAKS IN JOUW KOELKAST heineken NL magazine 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 7