Innovatie is groei
'Innovatie
is de sleutel
tot succes'
COLUMN
COLOFON
UITGEVER
HEINEKEN NEDERLAND
HOOFDREDACTIE
LISA VAN DER HEIJDEN
REDACTIERAAD
LIEKE WESTENDORP,
IRENE STEENWELLE,
HARRY WERKMAN,
NIELS WESTPALM VAN
HOORN
CONTENT ARTWORK
HEMELS CUSTOMER MEDIA,
ONDERDEEL VAN SANOMA
BEELD
JEROEN ALBERTS
DE BEELDREDAKTIE,
ISTOCK, GEERT SNOEIJER,
ANDREI TCHERNIKOV,
BOB VAN DER VLIST, EA.
DRUK
DRUKKERIJ DE BINK, LEIDEN
REDACTIEADRES
REDACTIE HEINEKEN NL
MAGAZINE, POSTBUS 530,
2380 BDZOETERWOUDE,
KAMER 2.486,
REDACTIE@HEINEKEN.NL
OPLAGE
9.000 EXEMPLAREN
NIETS UIT DEZE UITGAVE MAG
WORDEN OVERGENOMEN OF
VERMENIGVULDIGD
ZONDER VOORAFGAANDE
SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING
VAN DE UITGEVER.
Je hoort en leest het vaak in de media: innovatie is belangrijk.
Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk?
Het antwoord is: innovatie genereert groei. Door het introduce
ren van een nieuw product kan zich twee soorten groei voordoen:
categoriegroei: er wordt meerwaarde in de categorie gecreëerd, of
merkwaardegroei: consumenten gaan je merk positiever beoordelen
en meer van je merk kopen.
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die echt goed presteren in de
wereld veel innoveren. Innovatie is dus de sleutel tot succes. Daarom
is het doel dat wij in 2020 twee keer zo veel omzet uit innovaties gaan
halen dan in 2010. Een belangrijke bijdrage hiervoor wordt geleverd
door onze nieuwkomers in 2013: de groene Heineken Star Bottle,
Amstel Radier, Jillz Red, Desperados in blik, Royal Club Goood
Energy, Holy Soda en Moutain Dew. Lees meer over de innovaties
van HEINEKEN op de pagina's 18, 19 en 20 en de innovaties van
Vrumona op pagina's 12 en 13.
Om ervoor te zorgen dat een innovatie een succes wordt, moet die
relevant zijn voor de consument. Bij de ontwikkeling van een nieuw
product staat daarom de consument centraal. Dit kan door bijvoor
beeld marktonderzoek, maar ook door consumenten met ons mee te
laten denken.
Een goed voorbeeld hiervan is de Innovation Challenge. Naast dat
we medewerkers van HEINEKEN zijn, zijn wij ook allemaal consu
menten die ideeën hebben over wat de volgende innovatie voor
HEINEKEN Nederland zou moeten zijn. Veel van jullie hebben
daarom in de afgelopen maanden een belangrijke bijdrage geleverd
aan de Innovation Challenge. Wereldwijd zijn er 2.860 ideeën uitge
komen en van de Top 10 die nu is geselecteerd, komen twee ideeën
uit Nederland. Dat belooft wat voor onze toekomst.
Hans Böhm
Directeur Marketing
heineken NL magazine 3