HEINEKEN GEDRAGSCODE VRAGENVUUR Sinds 1 januari 2013 is er één gedragscode vooralle HEINEKEN-ondernemingen wereldwijd. Vijf vragen aan Christiaan Bramer, Hoofd Juridische Zaken en Compliance Officer. Er was toch al een gedragscode? "Ja, die stamt uit 2004 en was hard aan vernieuwing toe. HEINEKEN is de laatste jaren erg ver anderd door de sterke groei in diverse werelddelen en een steeds grotere diversiteit aan werknemers. Met de huidige technologie kan een klein incident in Timboektoe enkele minuten later voor paginanieuws zijn aan de andere kant van de wereld. Om ervoor te zorgen dat alle medewerkers waar ook ter wereld dezelfde normen en waarden hanteren, is één uniforme code ingevoerd." Werkt dat met zoveel verschillende culturen? Moetje dat eigenlijk wel willen? "Absoluut. Onze kernwaarden, respect, plezier en passie, zijn universeel, maar ook de manier waarop we ons willen en moeten gedragen als werknemer van HEINEKEN. Waar ook ter wereld. Dat wil niet zeggen dat we culturele verschillen niet respecteren, maar iedereen moet zich houden aan datgene waar HEINEKEN voor staat." Wat is er in de praktijk veranderd? "Simpel gezegd: vroeger had den we een op regels gebaseerd systeem: vader vertelt wat niet mag. De HeiCode is meer op waarde gebaseerd: de werknemer neemt eigen verantwoordelijkheid. Het management heeft daar bij een voorbeeldfunctie. Deze nieuwe code vervangt alle tot nu toe geldende regels uit 2004 en bevat nieuwe onderwerpen als social media, politieke bijdragen en goede doelen. Vanwege het internationale en proactieve karakter is deze HeiCode na drukkelijker onderdeel van ieders dagelijkse werkzaamheden." Wat levert het ons op? "HEINEKEN is een bedrijf met een geweldige geschiedenis, reputatie en trots. Met sterke merken i en getalenteerde mensen. Met de uitvoering van deze HeiCode kunnen we hieraan vasthouden en op een bestendige manier doorgroeien. Het creëert bovendien een 'wij-gevoel', ook met onze Russische, Chinese of Nigeriaanse collega's. Die gemeenschappe lijke identiteit spreekt veel (toekomstige) werknemers aan." Wat is de grootste uitdaging? "Het overbrengen en levendig houden van de HeiCode. Dit is niet 'het zoveelste project van het hoofdkantoor', maar een serieus onderwerp dat eenieder dagelijks aangaat. Gedrag van de één kan grote consequenties hebben voor de ander. Het is moeilijk weerstand te overwinnen, mensen enthousiast te krijgen en een ogenschijnlijk droog onderwerp sexy te maken. Daarom staat er een aantal ludieke acties op stapel." HEINEKEN NL magazine 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 21