HEINEKEN
GEDRAGSCODE
VRAGENVUUR
Sinds 1 januari 2013 is er één gedragscode
vooralle HEINEKEN-ondernemingen wereldwijd.
Vijf vragen aan Christiaan Bramer,
Hoofd Juridische Zaken en Compliance Officer.
Er was toch al een gedragscode? "Ja, die stamt uit 2004 en was
hard aan vernieuwing toe. HEINEKEN is de laatste jaren erg ver
anderd door de sterke groei in diverse werelddelen en een steeds
grotere diversiteit aan werknemers. Met de huidige technologie
kan een klein incident in Timboektoe enkele minuten later voor
paginanieuws zijn aan de andere kant van de wereld. Om ervoor
te zorgen dat alle medewerkers waar ook ter wereld dezelfde
normen en waarden hanteren, is één uniforme code ingevoerd."
Werkt dat met zoveel verschillende culturen? Moetje dat eigenlijk
wel willen? "Absoluut. Onze kernwaarden, respect, plezier en
passie, zijn universeel, maar ook de manier waarop we ons willen
en moeten gedragen als werknemer van HEINEKEN. Waar ook
ter wereld. Dat wil niet zeggen dat we culturele verschillen niet
respecteren, maar iedereen moet zich houden aan datgene waar
HEINEKEN voor staat."
Wat is er in de praktijk veranderd? "Simpel gezegd: vroeger had
den we een op regels gebaseerd systeem: vader vertelt wat niet
mag. De HeiCode is meer op waarde gebaseerd: de werknemer
neemt eigen verantwoordelijkheid. Het management heeft daar
bij een voorbeeldfunctie. Deze nieuwe code vervangt alle tot nu
toe geldende regels uit 2004 en bevat nieuwe onderwerpen als
social media, politieke bijdragen en goede doelen. Vanwege
het internationale en proactieve karakter is deze HeiCode na
drukkelijker onderdeel van ieders dagelijkse werkzaamheden."
Wat levert het ons op? "HEINEKEN is een bedrijf met een
geweldige geschiedenis, reputatie en trots. Met sterke merken
i en getalenteerde mensen. Met de uitvoering van deze HeiCode
kunnen we hieraan vasthouden en op een bestendige manier
doorgroeien. Het creëert bovendien een 'wij-gevoel', ook met onze
Russische, Chinese of Nigeriaanse collega's. Die gemeenschappe
lijke identiteit spreekt veel (toekomstige) werknemers aan."
Wat is de grootste uitdaging? "Het overbrengen en levendig
houden van de HeiCode. Dit is niet 'het zoveelste project van het
hoofdkantoor', maar een serieus onderwerp dat eenieder dagelijks
aangaat. Gedrag van de één kan grote consequenties hebben
voor de ander. Het is moeilijk weerstand te overwinnen, mensen
enthousiast te krijgen en een ogenschijnlijk droog onderwerp sexy
te maken. Daarom staat er een aantal ludieke acties op stapel."
HEINEKEN NL magazine 21