W V 'Radier bestaat voor 40% uit bier en voor 60% uit sprankelend citroenwater' 'De smaak verrast en we geloven erin: als je het proeft ben je om!' AMSTEL VOSS, Senior Scientist Product Packaging Deve lopment (Zoeter- woude), stelt per land de receptuur samen: "Radier bestaat voor 40% uit bier en voor AMSTEL Oost-Europa (C&EE), is onderzocht of een roll out naar landen buiten C&EE potentie zou heb ben. In nauwe samenwerking met het HEINE- KEN Global-projectteam is vervolgens Amstel Radier ontwikkeld. Naast Nederland gaan we Radier ook uitrollen naar de rest van Europa." 'EEN 15CL-BLIKJE AMSTEL RADLER TER KENNISMAKING' Vanuit Retail zijn Sales, Field Sales en Trade Marketing verantwoordelijk voor de introductie in de supermarkt, vertelt WILLEM- CHRISTIAAN VAN DEN WIJNGAART, Trade Marketeer Retail. "Wat maakt Amstel Radier nu pre cies zo bijzonder dat een supermarkt het per se in het schap wil zetten? Aan de hand van een uitgebreide handels presentatie leggen we dit zo goed mogelijk uit. De introductie ondersteunen we met POS-materialen en promoties. Zo hebben we ter kennismaking in circa één miljoen Amstel-kratjes een klein 15cl- blikje Amstel Radier gestopt." 'ELK LAND ZIJN EIGEN RECEPTUUR' HANS-PETER 60% uit sprankelend citroenwater. Maar de keuze voor het bier en de citroenaroma varieert per land. Op basis van die smaakvoorkeuren, die we via marktonderzoek achterhalen, stellen we de uiteindelijke receptuur per land samen. Daarbij gebruiken we een bier uit het land zelf. Zo heb je in Engeland 'Foster's Radier' en in België 'Maes Radier'." 'EEN COMPLEX PRODUCTIEPROCES' Toen de Nederlandse receptuur voor Amstel Rad- Ier was vastgesteld, voerde Brouwtech noloog TOM VAN DER VEEN deze in het receptensys- - teem van de Bossche brouwerij in. "Ik stel de parameters zo in dat de juiste hoeveelheden ingrediënten worden verwerkt. Daarnaast zorg ik ervoor dat elke batch op kleur, smaak, kwaliteit en troebel- heid (Amstel Radier is van nature troebel) wordt gemeten en bepaal ik de normen daarvoor. Dit soort innovaties vind ik erg leuk omdat het heel complexe brouw- en meng processen zijn, waarvoor meerdere disciplines nodig zijn. Het is leuk om met zo'n groep samen te werken aan een nieuw kwaliteitsproduct." J rj onze Account Mana gers voldoende hand vatten hebben om Am stel Radier te kunnen verkopen. Daarvoor zijn zichtbaarheid en verkoopargumentatie cruciaal. Voor dat laat ste ontwikkelen wij nu een verkooptraining en materialen als een verkooptool en broadsheet. Wat betreft zichtbaarheid ontwikkelen we diverse POS-materialen en activaties. Hiermee willen we zoveel mogelijk gasten in de horeca kennis laten maken met Amstel Radier." tot helder. Bij Amstel Radier gaat het proces daarna in twee stappen: we voegen suiker en standaardisatiewater toe en daarna de Radler- mix. De toevoeging van de suiker en de Radler- mix luistert heel nauw: het evenwicht tussen zoet en zuur moet goed zijn en elke batch moet natuurlijk hetzelfde smaken. Het is onze taak om dat strak in de gaten te ^10/^4 houden en zo nodig 9,' ST I .11 li 1 bij te sturen." 'HET EVENWICHT TUSSEN ZOET EN ZUUR LUISTERT HEEL NAUW' NORBERT VISSERS, Brouw Operator ('s-Hertogenbosch): "Net als bij andere bieren filtreren wij het Amstel bier voor Amstel Radier 'ZICHTBAARHEID EN VERKOOP ARGUMENTATIE ZIJN CRUCIAAL' TIM SPIERENBURG van Trade Marketing Horeca is verantwoordelijk voor de ontwikke ling van de POS-materialen en activaties voor de horeca en groothandel: "Wij zorgen ervoor dat Ter kennismaking zit er in circa één miljoen Amstel-kratjes een 15cl blikje Amstel Radier. heineken NL magazine 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 19