U/ieckse i SOLARACCESS BREWING A BETTER FUTURE Wieckse j I I EEN MOOIE ZOMERAVOND iLüietkst lUfietfca In april moet de klus geklaard zijn. Dan liggen er maar liefst 3.632 zonnepanelen op het dak van de brouwerij in Den Bosch en gaat Wieckse over op zonne-energie (zie kader). Wieckse wil als marktleider in het witbierseg ment en met een passie voor de leefomgeving bijdragen aan een beter milieu. Dit is een uniek project in Nederland, omdat Wieckse - samen met duurzame energieleverancier SolarAccess (zie kader) - een deel van het marketingbudget als investering heeft ingezet. Dat de Wieckse-bieren worden gebrouwen met behulp van de zon was een mooie aanleiding voor een bijzondere invalshoek van de nieuwe tweejarige campagne, die eind maart van start gaat. Lieke Bouwhuis, Brand Manager Wieckse: "Het was een uitdaging om Wieckse sterk onderscheidend in de markt te zetten. Om duidelijk te maken waar Wieckse als marktleider in het witbiersegment voor staat. Dat is met deze campagne helemaal gelukt. Enerzijds laat de campagne goed zien dat we een dynamisch en eigentijds merk zijn. Aan de andere kant laten we zien dat we, passend in de tijdgeest, een bijdrage leveren aan een evenwichtig milieu. De overgang naar een duurzaam productieproces op zonne-energie past daar helemaal in. Een uniek project, want het is het enige bier dat in Nederland volledig op zonne-energie wordt gebrouwen." Dat unieke komt natuurlijk ook terug in de campagne, die onder andere een tv-commer- cial, een grote online campagne en sampling- activiteiten omvat. Collega Brand Manager Nannette de Koning: "En vergeet de nieuwe verpakkingen niet. Zowel de etiketten als de clusterverpakkingen hebben een modernere look gekregen evenals een verwijzing naar zonne-energie." Zonlicht speelt in de campagne een belangrijke rol. Lieke: "Wieckse heeft van oudsher een sterke link met de zon. Witbier is een zonnig product, dat een connectie heeft met warmere dagen. Maar we wilden vooral laten zien dat het merk een link vormt met de zonnige kant van het leven." SolarAccess is de duurzame De tv-commercial werd opgenomen op een mooie zomeravond. "We laten zien dat Wieckse de zon in je glas is. De zonnepanelen vangen de laatste zonnestralen op, waarna je een blik krijgt op de brouwketen - inclusief met zonnestralen afgevulde brouwketels. Het zonlicht straalt uit het Wieckse bier, waardoor de barman een zon nebril moet dragen terwijl hij met de eveneens stralende glazen het terras op loopt," legt Lieke uit. Want ook het Wieckse-glas staat in de campagne centraal. "De mooie lichtinvallen filmen en fotograferen was technisch vernuftig en spannend. Gelukkig is Wieckse troebel, daar konden we met de lichtinstallaties achter het glas ons voordeel mee doen, haha." De com mercial werd bewust niet opgenomen op een zonovergoten terras. Lieke: "We hebben gewacht met filmen op het zogenaamde 'magic hour' - het moment wanneer de zon net onder is. De net ondergaande zon en het mooie moment daarna beantwoordt helemaal aan de weliswaar zonnige, maar meer nog de energieke omgeving waarin je Wieckse drinkt." Ze is meer dan tevreden met het resultaat. "Alles komt samen in één campagne. Zonne- energie versterkt het idee dat je van de zon nige kant van het leven geniet. En dat verhaal willen we vertellen." energieleverancier van Wieckse. Deze totaalleverancier van zonnestroomsystemen is een ervaren speler die vernieuwende systemen bouwt om zonne- stroom voor iedereen beschik baar te maken. De voor Wieckse gebruikte panelen zijn eigendom van SolarAccess, dat ook voor enkele andere werkmaatschap pijen van HEINEKEN optreedt als duurzame energieleverancier. Meer info over zonne-energie? www.solaraccess.nl Uiedtse UJiedtse De 3632 zonnepanelen op het dak van de zon, ligt dit project helemaal in de lijn de Bossche brouwerij leveren 855.000 van de duurzaamheidsvisie van HEINE- kWh per jaar op het jaarverbruik van KEN. Peter: "We zijn bijvoorbeeld ook ver- 240 huishoudens). In het bedrijfsleven gevorderd met de plannen voor het plaat- heeft tot nu toe alleen de Floriade in sen van vier windmolens op de locatie in Venlo de 1 megawatt gehaald. Peter Zoeterwoude. Daarnaast gebruiken we Jonkers weet als manager van het 'Green biogas uit de eigen,waterzuivering voor Brewer Program' alles van de duurzaam- het brouwproces in ZoeterwoiXle én Den heidsprojecten binnen HEINEKEN. "Deze Bosch. We streven naar een CC>2-neutrale capaciteit in combinatie met een normale productie. Overigens is dit niet het eerste Nederlandse zomer is meer dan genoeg zonnestroomproject binnen HEINEKEN. om alle elektriciteit voor het Wieckse Op de Italiaanse brouwerijen in Bergamo (Witte) brouwproces af te dekken. Het is en Massafra en op die in Alken ijrB^lgië een langetermijnproject. De panelen liggen ook al zonnepanelen op het dak." hebben een technische levensduur van 25 jaar, maar kunnen in praktijk wellicht 0okop de HEineken Brouwerij in nog langer mee." Alken Maes heeft SolarAcces 6.000 Behalve Wieckses speciale relatie met zonnepanelen geplaatst. HEINEKEN NL magazine 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 17