DVD CADEAU! Hier in Wijlre 'Mijn eigen bier!' ALGEBRA INNOVATION CHALLENGE IDEE? Ook een WIST IE DAT... NIEUWS CAFE TOP 3 ^HEINEKEN GROENE SAMENWERKING In de aanloop naar het 150 jarig-bestaan van HEINEKEN is er een documentaire gemaakt: 'The Magic of HEINEKEN'. De film belicht de groei van de onderneming en het Heineken merk sinds de oprichting van de brouwerij door Gerard Adriaan Heineken in 1864. Rosien Zuiderwijk, production manager Global Commerce, licht toe: "De documentaire neemt de kijker mee in het verleden, heden en de toekomst. We hebben er meer dan een jaar aan gewerkt en zijn heel erg trots op het eindresultaat. Leuk detail is ook dat de kleindochter van Alfed Heineken - Louisa de Carvalho - coproducer is van de film." Alle collega's - ongeveer 70.000 medewerkers wereldwijd-ontvangen een gratis exemplaar. Wat zijn de beste cafés van Nederland? Op 20 november werd de Café Top 100 bekendgemaakt. Goed nieuws: in de top tien zijn de eerste acht cafés klant van HEINEKEN. In de top drie eindigden een Amstel-, Brand- en Heineken café. 1. Café Hoppe, Amsterdam (Amstel) 2. Biercafé De Bonte Koe, Purmerend (Brand) 3. Café De Stee, Leeuwarden (Heineken) onze leveranciers voortaan verplicht een zogenaamde Code of Conduct moeten tekenen? Daarmee beloven ze zich te houden aan bepaalde regels, die betrekking hebben op integriteit en gedrag, mensenrechten en milieu. Indien leveranciers al een eigen Code of Conduct hebben, wordt bekeken of deze voldoende overeenkomt met die van HEINEKEN om als alternatief te dienen. Het is een megaoperatie: de overgang naar de groene Heineken fles. Omdat de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch zich daarop voorbereiden, werd tijdelijk veel van de productie overgenomen door Wijlre. Acht operators uit Zoeterwoude en Den Bosch stonden de ploegen bij. Hoe was dat voor hen? In HNL4 van dit jaar deden we er al uitgebreid verslag van: de Brand Pilsbrouwwedstrijd. Op 12 mei koos de jury het pils van Mare Vriens uit Tilburg als de winnaar. Op vrijdag 2 november kreeg hij in café Brandpunt zijn zelf gebrouwen bier officieel overhandigd uit handen van bierambassadeur en dj Erik de Zwart (zie foto). Mare: "Ik ben er hartstikke trots op. Het is toch een droom van iedere hobbybrouwer om zijn pils aan een groter publiek te kunnen presenteren." Wegens het grote succes van de pilsbrouwwedstrijd zal Brand ook in 2013 weer een wedstrijd organiseren, ditmaal blond bier. VANAF ZATERDAG 3 NOVEMBER IS 'T MAG TE KOOP BI] MITRA EN IAN LINDERS EN WORDT HET EXCLUSIEF GESCHONKEN BD DE BRAND PROEFLOKALEN. Lex Baars, operator Verpakken, Zoeterwoude: "Ik had me vrijwillig opgegeven, het leek me wel weer eens wat anders. De eerste paar dagen was het wennen, maar het gaat goed. Alles, ook het hotel - Hotel Tummers in Valkenburg - is echt tot in de puntjes geregeld." Peter Mange, taakteammedewerker Verpakken, Den Bosch: "Ik werk inmiddels 33 jaar in Den Bosch, dus leek het me leuk om in de keuken van een andere brouwerij een nieuwe ervaring op te doen. De operatie zelf verliep boven verwachting goed. De werkzaamheden die ik heb verricht kwamen min of meer overeen met mijn dagelijkse werk. Wel is alles hier wat kleinschaliger, gemoedelijker. Heel sociaal. Ja, ik kijk er met veel plezier op terug." PILSWEDSTRIID De beste hobbybrouwei 4 heineken nl magazine Sinds vorige maand staan er twee algenreactoren op de Brouwerij Zoeterwoude (zie foto). Jan Kempers, manager Sustainable Development van HNS, legt uit waarom: "We zijn momenteel aan het onderzoeken of we door algen te kweken afvalwater kunnen zuiveren. Daarvoor heb je vier dingen nodig. Afvalwater, C02 en LED- licht en algen. We krijgen dan schoon water, algen én we hergebruiken het C02. De algen zijn een waardevolle vorm van biomassa: bijvoorbeeld als supplement voor voeding van koeien, of bron voor natuurlijke kleurstoffen. Al met al is het weer een volgende, nieuwe stap onderweg naar een duurzame brouwerij." Heb je ook een goed idee voor de Innovation Challenge? Wereldwijd worden alle HEINEKEN medewerkers gevraagd om voor hun OpCo nieuwe ideeën in te sturen. Voor Nederland zijn wij op zoek naar ideeën voor producten die vooral mannen van 40 plus zullen aanspreken, en naar nieuwe alcoholvrije producten. Belangrijke criteria zijn: originaliteit, haalbaarheid en internationale inzetbaarheid. De beste ideeën worden meegenomen in de plannen voor de komende jaren en zullen meedingen naar de internationale finale. MEEDOEN? Tussen 3 december 2012 en 18 januari 2013 kun je je idee insturen via de site innovationchallenge.heineken.com. Meer info volgt via HeiPort. V.l.n.r.: Han Weber, Godfried Meijer, Kees Slingerland Meer groen nieuws: op 25 oktober heeft HEINEKEN Nederland een intentieverklaring getekend met de provincie Zuid-Holland en de Universiteit van Wageningen (zie foto). Gezamenlijk gaan de partners bekijken hoe we de brouwerij en haar ketens klimaatneutraal en toekomstbestendig kunnen maken. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar de brouwwatervoorziening, naar hoe we aardgas kunnen vervangen door biogas en naar hoe we de logistiek kunnen 'vergroenen'. heineken nl magazine 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 3