GESTROOMLIJNDE OPERATIE SCHAPVISIE KEUZE VAN DE ONDERNEMER GROOT ASSORTIMENT Bier dat niet op voorraad is, een rommelige indeling, weinig ruimte voor onze merken... Dat moet anders, vond Trade Marketing Retail. Inmiddels heeft de indeling van het bierschap in veel supermarkten een metamorfose ondergaan. gÜtPENEjj oeoaaraen De speciaalbieren JUMBO IN DORDRECHT STRAKschap Alcoholvrij bier, cider, nieuwe verpakkingen zoals monoflesjes en de fridgepack. De laatste jaren zijn er veel nieuwe producten bijgekomen. En dus is het druk in het schap, waardoor producten sneller uitverkocht zijn en het schap er rommelig uit kan zien. Terwijl het juist een van de grote ergernissen van klanten is wanneer een product is uitverkocht. Ongetwijfeld is dat verleden tijd met de nieuwe schapvisie die Trade Marketing Retail heeft ontwikkeld. Daarin is het schap nu ingedeeld in drie hoofdsegmenten: eerst pils, dan alcoholvrij en daarna speciaalbier, wat aansluit op het keuzegedrag van de bierkoper. Binnen pils wordt er ingedeeld op merk, met het grootste pilsmerk vooraan. Jeannette Kapteijn, chan nel development manager, licht toe: "Maar liefst 80 procent van de kopers van pils maakt een uitdrukkelijke merkkeuze. Marktleider Heineken komt hierdoor in veel winkels aan het begin van het schap, als 'baken' van de categorie. Alle varianten van een pilsmerk worden bij elkaar geplaatst, zoals: kratten, blikjes en mono. De speciaalbieren daaren tegen zijn gerangschikt op basis van smaak. Daarnaast adviseren we om de alcoholvrije bieren in fles én blik bij elkaar te plaatsen." Maar ook voorkeuren per regio of winkel zijn belangrijk. Daarom is de schapinrichting ook afgestemd op het lokale koopgedrag. "Zo blijft het bierschap een plek waar de shopper ook in de toekomst graag naar terugkeert." DE VOORDELEN VAN DE NIEUWE HEINEKEN-SCHAPINDELING: Meer schapruimte voor onze merken Meer impact van onze merken Heineken in veel winkels aan het begin van het schap Verlaging van out of stock Schap is overzichtelijker voor de klant. Veel meters aan schapruimte bij de AH in Vleuten. In slechts twee dagen werden alle 850 Albert Heijn-filialen in heel Neder land omgebouwd naar de nieuwe schapindeling. De supermarktketen is dan ook zeer ervaren in operaties van dit kaliber, vertelt accountmana ger voor Albert Heijn lan-Willem Paans. "Daarnaast scheelde het ook dat we samen met Albert Heijn een 54 meter lang schap in Horeca Unit Amsterdam hebben nagebouwd om de schapindeling negen maanden te kunnen testen." De Albert Heijn in Vleuten (zie foto's hierboven) is een heel grote winkel. "Normaal worden vooral kratten veel verkocht in gezinsrijke buurten als deze, maar doordat er veel gezinnen met een hoog inkomen wonen, wordt er hier juist meer mono en blik verkocht," aldus lan-Willem. "Iets waar we ook bij de schapindeling rekening mee hebben gehouden." Heineken 'opent' hier als favoriet biermerk het schap. 12 heineken nl magazine Anders dan bij Albert Heijn spelen bij C1000 onze eigen buitendienstme dewerkers bij de nieuwe schapindeling een grote rol. De winkels zijn in handen van zelfstandige ondernemers, die uiteindelijk zelf bepalen of en hoe ze overgaan op de nieuwe schapindeling. "Een grote adviesrol is dus weggelegd voor de vertegenwoordigers," legt lohn van Lint, category development manager C1000, uit. "Zij kennen de ondernemer - en zijn klanten - goed en kunnen hem informeren en overtuigen van het nut van het nieuwe schap. Daarnaast kunnen ze aanpassingen in het schap doen waardoor de ondernemer lokaal nog beter op kansen kan inspelen. Sowieso heeft de buitendienst heel veel uren in de daadwerkelijke om bouw van de schappen gestoken. Alle complimenten dus aan hen!" TT7* 3®»|rN\V0Lp zijn gerangschikt op smaak. Bedankt jat u ooit vandaag voorJurnbo heeft gekozen. Eerst zien, dan geloven. Daarom wilde lumbo eerst een test doen met de nieuwe schapindeling. Achttien testwinkels waren er ingesteld, waarbij onder andere ook videobeelden van de klant werden bestudeerd. Zo ook in lumbo Slangenburg in Dordrecht. lumbo is een winkel met een groot assortiment. Wat ook consequenties heeft voor het bierschap. Willem- Christiaan van den Wijngaart: "Met veel soorten bier in het schap kun je per merk minder kwijt. Dus als een bepaald product het heel goed doet, raakt het ook sneller uitverkocht. De uitdaging is om het dan zo snel mo gelijk weer aangevuld te krijgen. Des te meer reden om te werken met de nieuwe schapindeling." De sterk groeiende supermarktketen is inmiddels overtuigd, en liet weten verder te gaan met de nieuwe schapindeling. heineken nl magazine 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 7