'ALLES OPEN INTERNET I m En, werkt het? LANGE EN KORTE TERMIJN In de auto-industrie bestaat het al langer: zelf je auto stap voor stap samenstellen op een website. Via www.heinekensupply.com kunnen landen wereldwijd bij HEINEKEN Nederland Supply voortaan op een soortgelijke manier hun bier samenstellen. 1 j_ Jl i I I B Hl- GEBRUIKSVRIENDELIJK HELE KLUS Veel belangstellir voor de presentaties ng net als haar leeftijdsgenoten belangrijk dat er een goede balans is tussen werk en privé. "Hoe krijg je binnen HEINEKEN voor elkaar dat er meer aandacht komt voor de mentale gezond heid van de medewerkers? Een onderwerp waar over vaak nog een taboe heerst. Het bespreek baar maken is de eerste stap," meent ze. Niet veel later blijkt dat bij iedere tafel leden van het managementteam zijn aangeschoven om de presentaties aan te horen. Hieronder ook Berend Odink. De finance manager Vrumona zegt: "Leuke discussies. Frisse ideeën. Wat ik zelf een goed onderwerp vond? 'Scenario planning'. Hoe pakje zowel problemen voor de lange als korte termijn efficiënt aan als de wereld om je heen zo snel verandert als nu? Nuttige feedback van het management. Collega Bernd Schlattmannvond de presenta ties 'kwalitatief erg goed'. Zelf was hij twaalf jaar geleden YoP'er, al heette dat toen nog anders. "Mental health sprak me aan. Jonge mensen denken al snel dat ze hun werkdruk niet kunnen bediscussiëren. Er wordt ook veel van ze verlangd zo vroeg in hun carrière en dan weten ze vaak nog niet zo goed wat ze wel en niet kwijt kunnen tegenover hun leiding gevende," aldus de huidige controller HEINE KEN Nederland Supply. De feedback van het management is vrucht baar geweest, bewijst een korte samenvatting die iedere groep ter afsluiting van de dag geeft. Ook collega YoP'ers luisteren aandachtig. Murali Nair (30) werkte in India voor Unilever. Toen hij eenmaal in Nederland was, maakte hij al snel de overstap naar HEIN E- KEN. Nu werkt hij op de Corpo rate Distribution en Logistics- afdeling in Zoeterwoude en is hij een van de buitenlandse werknemers die is opgenomen in het YoP-programma. Het thema Dark Markets sprak hem vandaag aan. "In India is bier een dark market. Daar zie je alcoholproducerende bedrijven bijvoorbeeld al muziek-cd's verkopen om zo als merk toch zichtbaar te zijn." Of zijn werkzame toekomst ook in zijn vaderland ligt weet hij niet. "Voor mij staat alles open," zegt hij. "Maar de bierconsumptie in India is één liter per persoon per jaar. Dus er is zeker genoeg potentieel om de consumptie te laten stijgen. Programmamanager Esther Jörg heeft het laat ste woord. Ze bedankt de zaal voor de gedane inzet en niet veel later worden de bitterballen van de schaal geplukt en glazen Heineken X-tra Cold aan de mond gezet. Dat doet ook Tim Visser (28), service -coör dinator op de IT-afdeling in Zoeterwoude en voor het tweede jaar YoP'er. Volgens hem is een groot voordeel van het programma dat je op deze manier collega's leert kennen buiten je ei gen afdeling. "Ook door de verschillende lagen en disciplines heen. Je weet beter wat iedereen doet en wat actueel is. Dat is niet alleen nuttig voor jezelf, maar voor het hele bedrijf." 20 heineken nl magazine KLIK KLAAR Heineken 33el bottle ft oma «.uitini Nederland Supply Homepage, met zoekfunctie en het laatste nieuws. Eenvoudig kiezen voor een specifieke verpakking. Heineken Nederland Supply •~~.tr es >*rt Mkprtw t3 c— I" |l" In één oogopslag zie je de prijsopgave. "Wat zo goed is aan deze site is dat de klant stap voor stap wordt geholpen bij het samen stellen van een product," vertelt projectleider Jacob Strater. "Externe medewerkers uit alle landen kunnen via de HNS Product Configu rator zelf hun product bouwen. Ze kunnen zien wat er allemaal mogelijk is en heel snel een prijsvergelijking maken. En op die manier hopen we natuurlijk ook meer hectoliters te verkopen." Was er niet al zo'n site dan? Jacob: "We hadden wel al een productsite, maar die was vrij sta tisch. Deze site is veel gebruiksvriendelijker en dus ook klantgerichter. Verkopen we in een land bijvoorbeeld sixpacks van een bepaald merk, dan kan men daar nu ook heel snel zien welke mogelijkheden er zijn voor een 12-pack en wat dat gaat kosten. Extra voordeel van de site is dat hij is gekoppeld aan het huidige SAP-systeem, zodat de masterdata gegarandeerd up-to-date zijn en altijd de laatste prijzen worden getoond." Van idee tot lancering: een jaar ongeveer nam het in beslag. Best snel, als je bedenkt dat er ongeveer duizend producten op staan. Jacob: "De site is helemaal intern ontwikkeld, door een samenwerking tussen de afdelingen MDM, IT en Finance. Twee grote uitdagingen waren er. Ten eerste de hoeveelheid foto's en iconen op de website. Gelukkig bestonden die voor een groot deel al, de rest hebben we moeten laten maken. Ten tweede de prijsbe rekening via SAP, dat was nog wel een klus. Fijn was dat er HEINEKEN-trainees aan meewerkten. Wat dat betreft was het project een voorbeeld van een goede interne samen werking. Ook HEINEKEN International heeft - ook vanuit hun interesse in het project - een bijdrage geleverd." Om de site te testen is er eerst een pilot gehou den met HEINEKEN Nederland en de Verenigde Staten. Wat vonden de testcasers ervan? Meike Dijkstra, senior brandmanager Amstel bij HEINEKEN Nederland: "Erg fijn en prettig om te merken dat HNS met marketing mee denkt. Met behulp van deze site zijn we in staat sneller te schakelen." Stephanie Heil, innovation and packaging manager, HEINEKEN USA: "Het is erg makkelijk om door het systeem heen te navigeren, en het leidt je op een heel eenduidige manier door de prijscalculatie." In oktober is de website gelanceerd voor de andere klanten van HNS. WIE ZATEN ER IN HET PROJECTTEAM? Jacob Strater (projectleider) Pieter Hoondert (market demand management) Leonie Ham (projectleider IT) Boudewijn Siliakus (financial management trainee) Fons Walder (financial management trainee) Ana Paula Waaijenberg en Rik Netten (waren binnen IT verantwoordelijk voorde bouw van de website). heineken nl magazine 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 11