Ondernemerschap COLUMN 'Van strategie naar actie, dat vraagt om onder nemerschap' COLOFON ^HEINEKEN UITGEVER HEINEKEN NEDERLAND HOOFDREDACTIE ROSEMARIJE CHALLIK REDACTIERAAD MAART] E VAN GALEN, IRENE STEENWELLE, HARRY WERKMAN, NIELS WESTPALM VAN HOORN CONTENT ARTWORK HEMELS CUSTOMER MEDIA, ONDERDEEL VAN SANOMA BEELD BASARPS, DE BEELDREDAKTIE, HANS VISSERS, BENNO DE WILDE, EA. DRUK DRUKKERIJ DE BINK, LEIDEN REDACTIEADRES REDACTIE HEINEKEN NL MAGAZINE, POSTBUS 530, 2380 BD ZOETERWOUDE, KAMER 2.486, REDACTIE@HEINEKEN.NL OPLAGE 9.000 EXEMPLAREN NIETS UIT DEZE UITGAVE MAG WORDEN OVERGENOMEN OF VERMENIGVULDIGD ZONDER VOORAFGAANDE SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING VAN DE UITGEVER. Het is nu vier maanden geleden dat ik begon in mijn nieuwe functie als Financieel Directeur HEINEKEN Nederland, en ik kan terugkijken op een intensieve en spannende periode. Aangezien ik van HEINEKEN zelf kom, was het financiële rapportageproces en de manier van resultaten analyseren niet nieuw voor mij. Om de business, de marktuitdagingen en de manier van werken binnen HEINEKEN Nederland te begrijpen, was het echter cruciaal voor mij om zoveel mogelijk te leren in een korte tijd. In dat opzicht wil ik hier dan ook graag van de gelegenheid gebruik maken om alle collega's te bedanken die de tijd hebben genomen om mij alles uit te leggen en me wegwijste maken. Het is duidelijk dat we als HEINEKEN Nederland een aantal uitdagingen in het verschiet hebben. Zoals Didier Debrosse uiteenzet in het inter view over onze Strategy to win' (pag. 4), gaat het bij deze uitdagingen om het winnen van marktaandeel en het omzetten hiervan in duurzame en langdurige groei. Innovatie en nieuwe voorstellen (zoals 0.0%, zie ook pag. 17) zijn belangrijke drijfveren voor deze groei. Daarnaast hebben we 2012 aangekondigd als het jaar van het Heineken merk, met een aantal gerichte activiteiten. Tegelijkertijd moeten we, ook om onze sterke eindresultaten te garanderen, op zoek blijven gaan naar mogelijkheden om kosten te besparen en de efficiëntie te verhogen. Hoe kan Finance het bedrijf ondersteunen in zijn Strategy to win? Bij het vertalen van strategie naar actie gaat het om het nemen van beslis singen. Met andere woorden: om ondernemerschap. Finance zal als zakenpartner het besluitvormingsproces ondersteunen met analyses, simulaties en met het vergelijken van de financiële gevolgen tussen verschillende oplossingen. Tegelijkertijd zullen de risico's transparant gemaakt, geëvalueerd en beheerst moeten worden. Vanuit dat stand punt betekent een zakelijk partnerschap het zoeken naar evenwicht tussen bedrijfsondersteuning, risicobeheersing en het opleggen van financiële discipline. Dit is natuurlijk alleen mogelijk met uitstekende mensen, en ik ben er trots op dat deze deel uitmaken van mijn team. Solveig Menard-Galli, Financieel Directeur HEINEKEN NL magazine 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 3