HIGHLIGH
S
VERKOOPKANALEN
BIG STAR
DE STRAAT OP
KROEG 'APK'
Om de retailcollega's beter te ondersteunen, zullen dit jaar in de supermarkten
verschillende verpakkingen worden aangeboden. Daarin wordt Heineken veel
flexibeler. Er komen verpakkingen geschikt voor iedere plaats en ieder moment.
Wat de laatste jaren een beetje vergeten dreigde te raken, is het convencience-
kanaal, aldus Ralph. "Dit zijn bijvoorbeeld avondwinkels en buurtzaken. Die zullen
dit jaar weer extra aandacht krijgen. Daar gaan we op inzetten met de buiten
dienst. We richten ons op het Heineken 33 cl-blik en gaan onze zichtbaarheid
verbeteren door middel van koelkasten, vlaggen en borden." Een ander belangrijk
verkoopkanaal is de slijterij. Daarvoor komt de focus te liggen op tapbier, met naast
de Beertender en het Tapje de verhuur van de Heineken Cooltap. Zie ook blz. 12.
Het is een bijzonder en flitsend bierflesje: de STR Bottle, dat via 350 geselecteerde kroegen
zal worden verspreid. Het fraaie flesje past bij uitgaan, het strand, de meer feestelijke, hippe
omgevingen. "Vorig jaar is de STR Bottle al geïntroduceerd, maar nu gaan we hem ook echt
uitrollen," aldus Ralph. "Het flesje zelf vertelt het hele Heineken merkverhaal: innovatief,
kwalitatief en eigentijds." Net als Star Player won het flesje onlangs een Gold en Silver Lion.
Waarschijnlijk heb je ze ook wel gezien, de
opvallende abri's langs de kant van de weg en
bij bushaltes met slogans als 'Bekroond werk'
of 'Getapt in 175 landen, maar wij waren eerst'.
Het is onderdeel van het voornemen om overal
in de media aanwezig te zijn, vertelt senior
brandmanager Annelotte Palthe. "Op tv, maar
dit jaar meer dan in voorgaande jaren ook in
outdoorreclame. Abri's werken goed, weten we
inmiddels. We benadrukken de kwaliteit van het
product. Vandaar de kroonkurken, het glaswerk,
de blikjes... Terug naar de basis, maar dan wel
met humor gebracht." De abri's zijn te zien in de
dertig grootste steden in Nederland.
Is het glaswerk op orde? Hoe zit het met de viltjes?
En met de tapzuil, de tapknop en de binnen- en
buitenreclame? Zo'n 5.000 kroegen zullen dit jaar
extra tegen het licht worden gehouden. Locaties
zijn belangrijk in het contact tussen de consument
en het Heineken
merk. Ze bepalen in
belangrijke mate de
kwaliteitsperceptie en
merkvoorkeur voor de
consument. Uiteinde
lijk leidt dit tot meer
verkoop in de super
markt als de consu
ment voor het schap
staat met al onze
concurrenten erbij.
HEINEKEN NL magazine
11