AMBITIE 'Het is belangrijk om te luisteren, te begrijpen, over de schutting te kijken' 'We noemen operators nu werkplek eigenaren' SOLVEIG: WILLEM: rationele zaken. Mijn ambitie voor 2012 is de betrokken heid van mensen weer meer op de agenda te krijgen. Hoe ondersteun je de motivatie van iedereen? Daarmee gaan we de komende maanden aan de slag." Philip; "2012 wordt het jaarvan het Heineken merk. We gaan de daling van het merk tot stilstand brengen. De Ambitie gaat ons daarbij helpen. Het werkt als een smeerolie om resultaten te behalen. We moeten willen uitblinken. Hoe sterk dat leeft, merkte ik bijvoorbeeld tijdens de laatste open dag. Dan voel je de trots van onze mensen. Dat is precies wat we bedoelen. Als we die trots vasthouden, komen de resultaten vanzelf." Willem; "Bij HNS noemen we de operators om die reden werkplekeigenaren. Daarmee spreekje de verwachting uit dat ze eindverantwoordelijk zijn voor wat er op de werkplek wordt geproduceerd. Mensen zijn trots op hun werk. Ze hebben verstand van hun machines. Dat geef je hiermee de ruimte." Solveig; "Op alle strategische keuzes zitten we nog niet aan onze limiet. Dat is niet erg, daarom is het ook een Ambitie. Maar we hebben tal van voorbeelden. Denk aan Amstel Blond. In de huidige economisch moeilijke tijden ontstaat steeds meer ruimte tussen A-merken en de winkelmerken. Dat gat vullen we met Amstel Blond. En met vier procent alcohol valt het in een andere accijns- schaal en kan het daarom aantrekkelijk geprijsd worden. Het vraagt ondernemerschap, samenwerkingen het voegt waardecreatie toe." Wat is jullie Ambitie voor 2012? Solveig; "Wat mij betreft vooral excellente processen. Goede voorbeelden doorgeven. Samenwerking is heel belangrijk, zeker voor een afdeling als Finance. Luis teren, begrijpen, over de schutting kijken. Natuurlijk vormt de financiële crisis een risico. We zijn ons daar van bewust. We monitoren de ontwikkelingen, maar we nemen geen gas terug." Willem; "Goed punt. Dat is ook het mooie van dit bedrijf. We laten ons niet leiden door kwartaalresultaten, maar we kijken verder vooruit. HEINEKEN wil de innovatie reeks verdubbelen. Juist nu. Dat maakt het fantastisch om voor dit bedrijf te werken." Hans; "In moeilijke tijden moet je juist investeren. Dat geldt ook voor HR, bijvoorbeeld bij opleidingen. We zijn de afgelopen jaren heel druk geweest met ope- HEINEKEN NL magazine 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 9