Vooruitblikken COLUMN 'Ook dit jaar gaan we extra veel aandacht besteden aan de schappen' 7heineken COLOFON UITGEVER heineken HOOFDREDACTIE rosemarije challik REDACTIERAAD jeroen corver, irene steenwelle, harry werkman, niels westpalm van hoorn CONTENT ARTWORK hemels customer media, onderdeel van sanoma BEELD basarps, de beeldredaktie, carolyn ridsdale, www.studiobraaf.nl, hans vissers, benno de wilde, e.a. DRUK drukkerij de bink, leiden REDACTIEADRES redactie heineken nl magazine, postbus 530, 2380 bd zoeterwoude, kamer 2a86, redactie@heineken.nl OPLAGE 9.000 exemplaren NIETS UIT DEZE UITGAVE MAG WORDEN OVERGENOMEN OF VERMENIGVULDIGD ZONDER VOORAFGAANDE SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING VAN DE UITGEVER. Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Aangezien dit het eerste nummer van 2012 is, is het een goed moment om terug te blikken, maar vooral ook om vooruit te kijken. 2011 is in retail een woeligjaar geweest, met als grootste verandering de overname door Jumbo van C1000. Hoewel het voor onze merken en met name voor Heineken een uitdagend jaar was, hebben onze innovaties het heel erg goed gedaan. Ook onze cider- merken Jillz en Strongbow Gold hebben groei laten zien. Wieckse is zelfs marktleider geworden binnen de frisse bieren, mede door de succesvolle introducties van Wieckse Witte 0.0% en Rosé 0.0%. De supermarkt blijft een heel erg belangrijk kanaal voor ons. De gemid delde Nederlander doet 2,8 keer per week boodschappen, besteedt jaarlijks meer dan 55 uur in de supermarkt en ongeveer 1 miljard euro aan bier. Het bierassortiment in supermarkten is groot en het is en blijft een uitdaging zoveel mogelijk mensen onze merken te laten kopen. Daarom vinden we het belangrijk om ook dit jaar extra veel aandacht aan de schappen te besteden. We adviseren supermarkten zowel op hoofdkantoor als op winkelniveau hoe ze het bierschap overzichtelijker kunnen indelen en daarbij willen wij natuurlijk op de beste posities geplaatst zijn. Daarnaast zijn en blijven promoties heel erg belangrijk, omdat consumenten er zeer gevoelig voor zijn. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk ook buiten het schap gepresenteerd te worden om impulsaankopen te stimuleren. Daarnaast dragen alle vertegenwoordigers hun bierambassadeursrol goed uit naar onze klanten en werken we aan innovatie en vele grote activiteiten. In deze editie vind je hiervan een goed voorbeeld: op stap in de supermarkten van Almere. Ook nog in deze editie: een verslag over hoe het gesteld is met Mystery- shoppers, oftewel de verkoop van alcohol aan jongeren in retail en horeca. Dit in verband met ons beleid voor verantwoord alcoholgebruik. 2012 is pas net begonnen, maar in realiteit zitten we nog maar een paar weken van de voor ons belangrijke voorjaar- en zomerperiode af. Laten we deze tijd samen benutten om onze doelen goed voor ogen te houden en een stevig fundament te bouwen voor successen. Door écht samen te werken in de hele Supply Chain, gecombineerd met onze sterke merken én succesvolle innovaties, kunnen we groeien! Ik wens iedereen persoonlijk heel veel succes en plezier met deze enorme uitdaging. Isabelle Spindler Directeur Retail HEINEKEN NL magazine 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 3