MUCHOS DESPERADOS PAK MAAR IN ZELF BROUWEN ENORME IMPACT Het zal bijna 10 procent van het totale jaarvolume in beslag gaan nemen: de productie van Desperados wordt naar Den Bosch gehaald waarna het 'Mexicaanse' biertje over de wereld wordt verspreid. "Dit populaire bier gaat onder de HEINEKEN- paraplu de wereld veroveren," stelt Paul Clarijs, manager Brewing Technical Support. Hij en collega Paul Tromp, manager Projects Den Bosch, vinden het zelf ook erg lekker. "Verfrissend zomerbiertje," aldus Tromp. Het tequila-flavoured bier met de Mexicaanse uitstraling is vooral populair bij jongeren. "Je drinkt het uit de fles. Die is embossed, met reliëf dus, en ligt lekker zwaar in de hand. Desperados wordt geproduceerd met een specifieke zoete gisting en aan het einde van het productieproces met een tequila- flavour ge blend. Met échte Mexicaanse tequila," benadrukt Tromp. Tot nu toe werd Desperados gemaakt en gebotteld in Frankrijk. "Alleen het one-way- gedeelte wat buiten Frankrijk verkocht werd, kwam met tankwagens hierheen en werd gebotteld in Den Bosch. Maar vanaf 1 april gaan wij zelf ook brouwen," aldus Clarijs. Het betreft 500.000 hectoliter Desperados, bestemd voor alle markten buiten Frankrijk, zoals Nederland zelf, België, Duitsland en de rest van de wereld. "En dus 150 miljoen flesjes die straks van de band rollen. Dat betekent dat een deel van onze bestaande productie in Den Bosch moet uitwijken naar Zoeterwoude. En dat het materieel vraagt om aanpassingen - zoals op Lijn 16b waar we met een flexibele machine, genaamd Schu bert, 3-packs gaan maken -dat is nieuw voor Nederland. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is Desperados ook al in kratten verkrijgbaar; vanaf 1 januari zal dat nu ook geproduceerd worden in Nederland. Waarom gekozen is voor maken en bottelen in Nederland? Tromp: "In Frankrijk kunnen ze het volume niet aan. Het project is in volle gang, per 1 januari starten we met de retourflessen. Tot 1 april zal het bier nog uit Frankrijk per tankwagen arriveren, maar daarna worden we selfsupporting." Vanwege de omvang van het project en de snelheid waarmee het ingevoerd wordt, is de impact binnen HEINEKEN groot. "Een multidisciplinair projectteam van dertig, veertig medewerkers in Den Bosch is hier mee bezig, plus minstens zoveel collega's van andere vestigingen in Nederland. Van verpakkingtot distributie; de samenwerking loopt door alle afdelingen en niveaus heen. Het ultieme voorbeeld van New Product Introductions," aldus Tromp. Vanaf het volgende nummer starten we op deze plek met een nieuwe rubriek: Goed(eren) geleverd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 22