REPORTAGE De Heineken Experience is een van de grootste trekpleisters van Amsterdam. Onlangs kreeg dit paradepaardje een facelift, en er staat meer op stapel. GLOEDNIEUW NU DE NEDERLANDERS NEW EXPERIENCE Als een wervelwind raast Dirk Lubbers, manager van de Heineken Experience aan de Amsterdamse Stadhouders kade, door de fraai vormgegeven vertrekken van de voormalige brouwerij. Bij het begin van de expositie wijst hij op de flyers die in alle talen, van Portugees tot Mandarijn, op de internationale bezoekers liggen te wachten. Een week eerder huldigde Dirk nog een Braziliaanse 22-jarige die als 500.000ste bezoekster de Experience aandeed. "Ze heeft een groene Heineken fiets gewonnen," vertelt Dirk. "Onze lokale directeur in Brazilië gaat hem persoonlijk afleveren." Nooit eerder zijn er zoveel bezoekers inéén jaar geweest. De Heineken Experience is een succes. Nog voor de openingstijd staan de eerste bezoekers al ongeduldig buiten te wachten. Ze zijn benieuwd naar de brouwzalen waar ooit bier werd gebrouwen en die nu dienstdoen als 3D-belevingscentrum. Enthousiast wijst Dirk op de vele vernieuwingen die recent zijn doorgevoerd. Een van de zalen is omgetoverd tot danceclub, inclusief dj-tafel en indrukwekkende lichtmuur van Heineken flessen. Een andere aangepaste ruimte is gewijd aan duurzaamheid. Een geheel vernieuwde ruimte die eind januari gereed is, is de Star Bottle Room met waanzinnige ledverlichting. Even verderop kunnen bezoekers zelf oefenen met de thuistap (de 'DraughtKeg') of deelnemen aan de Brew You Ride, een tocht die langs alle aspecten van het brouwproces voert. Ook nieuw is dat je zelf wordt op geleid tot 'Tapmeester' onder professionele begeleiding van het personeel. De reden voor de vele aanpassingen van de Heineken Experience en het omdopen van Heineken The City in de Heineken Brandstore, komt voort uit de noodzaak tot vernieuwing, vertelt Dirk. De attractie scoort hoog op de lijst van populaire Amsterdamse bestemmingen. Alleen de grote musea en een plek als het Anne Frankhuis trekken meer bezoekers. "Maar," legt Dirk uit, "we vinden dat we naast de Amerikanen, Aziaten en Europeanen die hier komen, ook wat aantrekkelijker moeten worden voor de Nederlandse bezoeker." Die maakt momenteel nog Manager Dirk Lubbers: "Door intensiever samen te werken, kunnen we onze krachten bundelen." 16 HEINEKEN NL magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 16