MYSTERYLAND Het dancefestival Mysteryland slaat dankzij een samenwerking met Heineken een duurzame weg in. Een rondgang langs wat een van de groenste festivals van Nederland moet worden. Dat een beetje regen de Nederlandse festivalganger niet kan weerhouden van het bouwen van een feestje, blijkt wel op de dag dat Mysteryland wordt gehouden. Zestigduizend bezoekers uit heel Nederland zijn naar het Floriadeterrein in de Haarlemmermeer gekomen. Bij de ingang worden poncho's uit gedeeld. Later zal het veld voor het hoofdpodium in een grote gekleurde zee van plastic regenjassen veranderen. Regen of niet: er wordt enthousiast gedanst op de muziek van tientallen nationale en internationale dj's. Maarten Bakker, manager Duurzaamheid bij Heineken, kijkt vanuit de hoger gelegen Fonteinbar naar het feestgedruis. "Willen we iets veranderen, dan moeten we dat doen op de plek waar we impact hebben. Daarom zijn we hier." Maarten doelt op de eerder vastgestelde duurzaamheidsdoelstellingen die Heineken heeft geformuleerd. 'Brewing a better future' heet het programma dat vooruitkijkt naar het jaar 2020. Het omvat een aantal pijlers, onder meer gericht op het verduurzamen van de keten, het verbeteren van het productieproces en het bewust maken van klanten. Maarten: "Vooral met dat laatste houden we ons op een festival als Mysteryland bezig." Heineken nl magazine 17 SUBTIELE ACTIE Tijdens een tour over het immense festivalpark blijkt wat de samenwerking tussen evenementenorganisator 1D&Q en Heineken precies inhoudt. De twaalf tenten en podia zijn ieder volgens een eigen thema aangekleed. Daartussendoor scharre len de bezoekers op zoek naar de muziekstroming of optredens van hun gading. Maarten: "We willen mensen niet rechtstreeks confronteren met zoiets als duurzaamheid. Daar zit niemand op te wachten. Want zoals je om je heen ziet, is men vooral bezig er een leuke dag van te maken." Gedragsverandering moet onbewust gaan, stelt Maarten: "Ruim 70 procent van het zwerfafval tijdens een evenement wordt ver oorzaakt door plastic bekers. Vandaar dat we dit jaar begonnen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2011 | | pagina 17