AROUND THE
WORLD
WERELDWIJD
In Nederland maar ook wereldwijd
is Heineken goed op weg de meest
duurzame brouwer te worden.
Een paar voorbeelden.
SYMPOSIUM
BIER ZOEKT BOER
VERANTWOORD
ALCOHOLGEBRUIK
In Afrika is de strijd tegen hiv en
aids aan de orde van de dag. Op
31 maart van dit jaar organiseerde
Heineken om die reden in Amster
dam een symposium. Onderwerp:
de rol die betrokkenen, zoals be
drijven en overheid, hebben in de
bestrijding hiervan. Jean-Franpois
van Boxmeer, CEO van Heineken
NV, kondigde namens de Heineken
Africa Foundation drie nieuwe
aids-projecten in Nigeria, Congo
en Zuid-Afrika aan. Iets wat door
de staatssecretaris van Buiten
landse Zaken Ben Knapen - een
van de sprekers op het symposium
- van harte werd ondersteund. Hij
benadrukte die dag nog eens het
belang van samenwerking tussen
de publieke en private sector in de
strijd tegen hiv en aids.
Aangezien gerst niet goed groeit in een tropisch klimaat, werd in de Sierra
Leone Breweries Limited (SLBL) al jaren gerst uit Europa geïmporteerd.
Nadeel: dit was duur en gaf de lokale bevolking weinig kans op werk en
inkomen. Daarom werd in 2005 met behulp van diverse partners een
alternatief voor gerst gecultiveerd: sorghum. De lokale boeren in Sierra
Leone kregen een training en ontvingen zaad, mest en microkredieten.
Inmiddels is het project een doorslaand succes en zelfs onderscheiden met
de 2010 World Business and Development Award door de Verenigde Naties.
Soortgelijke projecten staan gepland voor Burundi en Rwanda.
TAXI!
In Amerika hebben ze 'safe drinking driving' een heel nieuwe dimensie
gegeven met de Taxi Magie. Dit is een gratis App voor mobiele telefoons,
waarmee je heel makkelijk en snel een taxi kunt bestellen - en betalen -
na een avondje stappen. Heineken sponsort de App.
LIMOUSINESERVICE
In de feestmaand december van vorig jaar konden klanten in Zuid-Korea
een luxe limousinerit bestellen als ze beloofden nooit meer met alcohol op
achter het stuur te kruipen. Heineken Korea haalde met de ludieke actie
alle nationale media en bereikte daarmee een grote doelgroep.
LEERZAAM UITJE
Zien is geloven. Daarom nam in Groot-Brittannië het hele management
team vorig jaar deel aan een activiteit om de impact van alcoholmisbruik
te aanschouwen. De managers bezochten een pension voor alcoholver
slaafden en spraken deskundigen, ex-verslaafden en politieagenten. Niet
zonder resultaat: naar aanleiding van het bezoek werd Strongbow Black
cider, een sterkere cidervariant, van de markt gehaald.
18 Heineken nl magazine