TRANSPORT
ER ZU VAART IN'
6 GROEN TANKEN
5 WIE WAAR NAARTOE?
7 FIJN MET DE TREIN
8 SUM OP WEG
9 RECHTTOE RECHTAAN
GEWONNEN! LGREENJ
Binnenvaartschepen varen
vrijwel allemaal op stookolie of dieselolie.
Dat kan groener. Bijvoorbeeld met Lique
fied Natural Gas (LNG), oftewel vloeibaar
aardgas. Voor de speciale tanks moet wel
ruimte worden vrijgemaakt. Deze ontwik
keling is vrij nieuw, en tankstations zijn
er bijvoorbeeld nog niet. Een nationale
stuurgroep probeert hier vorm aan te
geven, dus nog even afwachten...
Eenzelfde soort 'cargopool-
systeem' kun je inzetten op de weg. Een
elektronisch platform waarmee partijen
elkaar eenvoudig kunnen vinden, zou
ideaal zijn. Zo kunnen bedrijven samen
werken om het aantal lege kilometers te
verminderen. Momenteel is dit idee in de
ontwikkelingsfase.
In Den Bosch ligt een oude spoor
lijn die letterlijk eindigt op het terrein van
de brouwerij. Heineken en andere bedrij
ven uit de buurt willen deze graag weer
in gebruik nemen. Zoals voor de aanvoer
van verpakkingsmateriaal uit Polen (blik)
en Italië (kroonkurken). Maar ook voor de
belevering van Europese landen. Er wordt
druk onderhandeld met de gemeente, die
de spoorlijn helaas wil opheffen.
In de EU zijn er weinig gecoör
dineerde initiatieven op het gebied van
C02-uitstoot. In Amerika bestaat er een
database, SmartWay, waarin bedrijven bij
voorbeeld kunnen zien met wat voor soort
vrachtauto's een transporteur werkt. Hoe
groen zijn die? Zo kun je als ondernemer
bewuster kiezen. Heineken pleit voor een
Europese variant van dit systeem en zit in
de initiatiefgroep SmartWay in Europa.
Momenteel gaat het grootste deel
van onze glasaanvoer via een tussenopslag
naar de brouwerij. In Zoeterwoude draait
een pilot waarbij glas rechtstreeks van de
leverancier naar de verpakkingslijnen gaat.
Minder handelingen, minder kilometers en
dus minder CO,-uitstoot. Doordat de pilot
succesvol is, worden de mogelijkheden van
uitbreiding in Zoeterwoude en Den Bosch,
onderzocht.
Volgens Fred'Holvast, manager Customer Services Logistiek (CS&L), is Heineken op
de goede weg. "In korte tijd hebben we de CS&L-organisatie 'duurzaamheidsbewust'
gemaakt. Zo blijven de lampen niet meer nutteloos branden en worden deuren van ma
gazijnen gesloten. Twee jaar geleden speelden duurzaamheid en CO,-uitstoot een veel
kleinere rol. Nu is het een vaste plek in onze overwegingen als we over diverse scena
rio's nadenken. Een voordeel is uiteraard dat duurzaamheid en kostenbesparing hand
in hand gaan." Maarten van Veluw, project manager Logistiek, vult aan: "In 2009 is CS&L
gestart met het maken van de Carbon Footprint: een inventarisatie om per logistieke
vervoersstroom te zien\vat de C02-uitstoot is geweest. Momenteel zijn we bezig met de
Carbon Footprint van 2010. Op basis hiervan gaan we verdere stappen bepalen."
Heineken nl special 15
EAU an
GREEIU
Als eerste bierbrouwer in Éfl
Nederland heeft Heineken
Nederland in 2011 de Lean
and Green Award van het
Connectprogramma Duur-
zame Logistiek gewonnen. De
prijs wordt ieder jaar toege-
kend aan bedrijven die zich
inspannen om hun logistieke
proces duurzamer te maken.