BIERIMAGO HOEZO, SLECHT IMAGO? 'We moeten terug naar de roots, terug naar waar we goed in zijn: bier brouwen' Een groot struikelblok voor de biermarkt is het lastige imago van bier. Het zou ongezond en onnatuurlijk zijn en dik maken. Maar bij verantwoord alcoholgebruik is dat absoluut niet waar. "Vaak wordt gedacht dat een of twee glazen rode wijn per dag hart- en vaat ziekten kan helpen voorkomen, maar bier heeft datzelfde effect," legt Aafje Sierksma, directeur van het Kennisinstituut Bier, uit. "Het gaat om de alcohol. Of je nu wijn, bier of een jenever drinkt... Diëtisten en artsen weten dat vaak niet. Er is binnen hun opleiding weinig aandacht voor. Aan ons om goede voorlichting te geven en via hen de consument te bereiken." Bier maakt ook niet dik. Mana ger bier imago Coen Dekker: "In een glas bier zitten niet meer calo rieën dan in een glas wijn. Ook is bier niet onnatuurlijk, maar het is juist 100% natuurlijk! Samen met het Kennisinstituut Bier hopen we de fabels en feiten over bier duidelijk te krijgen. Door daar wat aan te doen, creëer je een positievere houding en kun je de waarde van bier verhogen." Ook is het noodzakelijk als branche om te laten zien dat je verant woord bezig bent. Wat betreft duurzaamheid, vermindering van C02 uitstoot, de verpakkingen... Maar ook maatschappelijk, met verantwoorde alcoholconsumptie. Niet voor niets is de slogan Enjoy Heineken responsibly! Nieuwe weg Hoe ziet de toekomst eruit? De lijn die we voortzetten is back to basics, back to beer en back to de klant. Terug naar onze roots en waar we goed in zijn: bier brou- wen. We moeten de categorie weer op ons netvlies krijgen. Dat betekent natuur lijk niet dat de afzonderlijke merken ver geten moeten worden. Coen: "Je moet altijd merken blijven bou wen en onderscheid maken ten opzichte van de concurrent. Het een is niet los te zien van het ander. Alleen moeten we de accenten anders leggen. Het Heineken- merk is sterk, maar op sommige aspecten kan Heineken nog sterker worden ten opzichte van de concurrent. We moeten weer focussen op het product, het ambachtelijke. Geef de brouwer een gezicht a la Albert Heijn en de populaire supermarktmanager. Zo kom je als merk veel dichter bij de consument en creëer je meerwaarde." Heineken nl magazine 7 in smaken. Zo smaakt Heineken fruitig, en Amstel en Brand licht bloemig naar hop. "Alleen al door op deze manier over bier te praten, krijgt bier meer inhoud. We denken ook aan het organiseren van bierproeverijen, zoals die ook voor wijn bestaan."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2010 | | pagina 7