BIERIMAGO
HOEZO, SLECHT IMAGO?
'We moeten terug naar
de roots, terug naar
waar we goed in zijn:
bier brouwen'
Een groot struikelblok voor de biermarkt is het lastige imago van
bier. Het zou ongezond en onnatuurlijk zijn en dik maken. Maar bij
verantwoord alcoholgebruik is dat absoluut niet waar. "Vaak wordt
gedacht dat een of twee glazen rode wijn per dag hart- en vaat
ziekten kan helpen voorkomen, maar bier heeft datzelfde effect,"
legt Aafje Sierksma, directeur van het Kennisinstituut Bier, uit.
"Het gaat om de alcohol. Of je nu wijn, bier of een jenever drinkt...
Diëtisten en artsen weten dat vaak niet. Er is binnen hun opleiding
weinig aandacht voor. Aan ons om goede voorlichting te geven en
via hen de consument te bereiken." Bier maakt ook niet dik. Mana
ger bier imago Coen Dekker: "In een glas bier zitten niet meer calo
rieën dan in een glas wijn. Ook is bier niet onnatuurlijk, maar het is
juist 100% natuurlijk! Samen met het Kennisinstituut Bier hopen we
de fabels en feiten over bier duidelijk te krijgen. Door daar wat aan
te doen, creëer je een positievere houding en kun je de waarde van
bier verhogen."
Ook is het noodzakelijk als branche om te laten zien dat je verant
woord bezig bent. Wat betreft duurzaamheid, vermindering van
C02 uitstoot, de verpakkingen... Maar ook maatschappelijk, met
verantwoorde alcoholconsumptie. Niet voor niets is de slogan
Enjoy Heineken responsibly!
Nieuwe weg
Hoe ziet de toekomst eruit? De lijn die
we voortzetten is back to basics, back to
beer en back to de klant. Terug naar onze
roots en waar we goed in zijn: bier brou-
wen. We moeten de categorie weer op
ons netvlies krijgen. Dat betekent natuur
lijk niet dat de afzonderlijke merken ver
geten moeten worden.
Coen: "Je moet altijd merken blijven bou
wen en onderscheid maken ten opzichte
van de concurrent. Het een is niet los te
zien van het ander. Alleen moeten we de
accenten anders leggen. Het Heineken-
merk is sterk, maar op sommige aspecten
kan Heineken nog sterker worden ten
opzichte van de concurrent. We moeten
weer focussen op het product, het
ambachtelijke. Geef de brouwer een
gezicht a la Albert Heijn en de populaire
supermarktmanager. Zo kom je als merk
veel dichter bij de consument en creëer
je meerwaarde."
Heineken nl magazine 7
in smaken. Zo smaakt Heineken fruitig,
en Amstel en Brand licht bloemig naar
hop. "Alleen al door op deze manier over
bier te praten, krijgt bier meer inhoud.
We denken ook aan het organiseren van
bierproeverijen, zoals die ook voor wijn
bestaan."