Winnen in een moeilijke markt
COLUMN
I
'Je moet in
kwaliteit
investeren,
juist als het
economisch
minder gaat'
COLOFON
UITGEVER
HEINEKEN NEDERLAND
HOOFDREDACTIE
PETER EVERTS
REDACTIERAAD
JEROEN CORVER, DIRK
LUBBERS, JURGEN MOHR,
IRENE STEENWELLE,
HARRY WERKMAN, NIELS
WESTPALM VAN HOORN
SANOMA CUSTOM MEDIA
Heineken is erg goed bezig terrein terug te winnen in de Nederlandse
Horeca: Wildschut, Van Puffelen, Molenpad, De Pijp, De Toog, Zouk, De
Ponteneur in Amsterdam. Café De Biester in Holten; Bilderberg in
Vaalsbroek; De Egelantier in Den Dolder; De Drie Musketiers in Zeven
bergen, De Leeren Lampe in Raalte en Café De Vluchte in Enschede;
Zomaar enkele van vele nieuwe klanten die recent zijn overgekomen
van de concurrentie en (weer) onze schitterende lichtbakken aan de
gevel hebben hangen.
De horeca in Nederland heeft het heel moeilijk; sinds mei 2008 dalen
de bestedingen van de Nederlandse consument fors. En dat dus nu al
driejaar op rij, in een branche waar je met hard werken heel blij moest
zijn als je 5% winst over hield. Voor eigenlijk alle horecabedrijven
vraagt deze situatie om serieuze maatregelen, waaronder opnieuw
kritisch kijken naar je leveranciers, dus ook de brouwerij. En juist als
die keuze opnieuw wordt gemaakt, zien we de horeca terugkomen bij
Heineken. Wij hebben het beste aanbod aan de klant: de sterkste bier
merken van Nederland, een goede betrouwbare logistiek met grote
keuze uit artikelen in alle drankencategorieën en een serie sterke pro
gramma's die de klant gewoon geld opleveren. Geen praatjes, maar geld.
We bieden Keuze in Tappils: differentieer de prijzen die je aan de gast
vraagt en je maakt meer marge. Plaats een Heineken Ice Cold of een
Amstel Ijskoud zuil: de gast stelt het op prijs en wil graag twee dubbel
tjes meer betalen. Ook dan: meer marge voor de klant en meer bele
ving rondom bier. De inschrijving voor ons kwaliteitsprogramma Goed
Getapt hebben we in 2010 moeten sluiten, omdat het aantal aanmeldin
gen de capaciteit overtrof. Mooi om te zien dat de horeca ook ziet dat
je juist vol in kwaliteit moet investeren als het wat minder gaat in de
economie (zie ook pagina 4).
In de komende jaren gaan we ook de categorie Cider in Nederland op
de kaart zetten. Dit jaar is door ons Jillz en Strongbow Gold geleverd
aan 3.600 horecabedrijven in Nederland en fors meer zichtbaar
gemaakt dan vorig jaar. In 2011 gaan we verder met het bouwen aan
cider als de volgende grote productcategorie in Nederland. Door con
sequent aan deze zaken te werken, en ons niet te laten
afleiden, vol te houden en door te gaan, zullen wij blijven winnen!
Wouter Fijnaut
Directeur Horeca
P.S.: Voor een heerlijk koud glas Heineken, Amstel of Brand kun je ook
(weer) terecht bij onder andere: Grand Café de Biester in Holten;
De Kroeg in Brunssum; Oude Enghe in Soest; Turfvaart in Breda; Caffe
Italia in Rotterdam... Proost!
FOTOGRAFIE
BEELDREDACTIE,
SANDER STOEPKER,
BENNO DE WILDE E.A.
DRUK
DRUKKERIJ DE BINK,
LEIDEN
REDACTIEADRES
REDACTIE HEINEKEN NL
MAGAZINE, POSTBUS 530,
1 2380 BD ZOETERWOUDE,
KAMER 2.486,
REDACTIE@HEIKENEN.NL
OPLAGE
9000 EXEMPLAREN
NIETS UIT DEZE UITGAVE
MAG WORDEN OVERGENOMEN
OF VERMENIGVULDIGD
ZONDER VOORAFGAANDE
SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING
VAN DE UITGEVER, j