AFZIEN MET COLA?
VRAGENVUUR
Vrumona heeft een Pepsi-actieverpakking op de winkelvloer met Expeditie Robinson
als thema. Kan dat eigenlijk wel: een luxeproduct dat een programma over afzien sponsort?
Vijf vragen aan junior brandmanager Lieke Bouwhuis (27).
Een actieverpakking? Vertel!
"Onder de dop van de l'A literflessen zit een unieke code die je
kunt invoeren op de website van Pepsi. In samenwerking met de
productiemaatschappij van Expeditie Robinson hebben we voor
alle winnaars een eigen Robinson-expeditie: een week met
twee personen op een onbewoond eiland in Maleisië. Je eigen
vis vangen, vuur stoken, onderkomen bouwen."
Wat is de link tussen Pepsi en Expeditie Robinson?
"Pepsi heeft als motto 'refresh your world'. We proberen men
sen een uitdaging te laten zoeken. Dat is Expeditie Robinson bij
uitstek. De huidige editie heet ook 'refreshed'. Pepsi is stoer,
eigenzinnig, rebels, net als Expeditie Robinson. Bijkomend voor
deel zijn de kijkcijfers: met 114 miljoen kijkers en 200.000 online
viewers bereik je natuurlijk heel veel mensen."
Wie bepaalt wat Pepsi wel en niet sponsort?
"We hebben bij Vrumona geen sponsormanager, zoals bij Heine-
ken. Alles wordt bekeken vanuit het merk. We denken met elkaar
mee om er het beste uit te halen. Voor beide partijen. Wij zetten
RTL 5 op onze verpakking, zij regelen dat Expeditie Robinson-
presentator Eddy Zoëy een tv-clip voor ons inspreekt, enzovoort.'
JgjRfapiet tegenstrijdig: cola en afzien op een eiland?
"Het is ingestoken als luxeproduct. Als beloning voor de win
naar. Of als verleiding, als onderdeel van het psychologische
spel. Kies je voor immuniteit of een luxe diner of voedselpakket
met een lekkere Pepsi Cola? Dat is de insteek van het spel."
|nit niet een gezond drankje moeten zijn?
"Cola geeft door de suiker en de cafeïne een energiekick. Daar
naast staat Pepsi voor mentale refreshment. Dat kunnen de
deelnemers wel gebruiken. Appelsap heeft dat toch minder."
zijn de reacties?
"Consumenten en retailers zijn uitermate enthousiast. En wij
ook, al blijven we kritisch. Het moet subtiel zijn en er niet te dik
bovenop liggen, zoals bijvoorbeeld bij The Voice of Holland en
Vodafone. Bij de vooraankondiging van Expeditie Robinson zie
je een aapje spelen met een Pepsi-blikje. Dat is speels en jong en
past bij ons, maar moetje niet te veel doen. Het is een dunne
scheidslijn en dus een uitdaging voor de marketeer."
magazine