rnmmmmm WIE HOORT WAARBIJ? :±±!iSi daad wel zo dat we door onze schaalgrootte en ons innovatief vermogen voldoende kracht hebben om de macht van de super markten te weerstaan. Inkoopcombinaties weten bovendien dat al te scherpe inkoopprijzen ten koste gaan van de verkoopgerela- teerde afspraken die Heineken maakt met de verschillende winkelformules. Anders gezegd: als ons het vel over de neus getrokken wordt, houden wij geen budget over om supermarkten te ondersteunen in de promotie en verkoop van onze bierproduc ten. Een inkoopcombinatie die zich al te onverzettelijk opstelt, schiet zichzelf dus in de voet." RIJK GEVULD SCHAP In plaats van met het mes op tafel te onderhandelen kunnen de retailblokken en Heineken beter gezamenlijk kijken hoe ze de consument richting schap bewegen, zegt Laurens Sloot. "Dat ver schilt per winkelformule. Een ClOOO-shopper maak je misschien blij met kortingsacties, terwijl een klant van Albert Heijn veel De drie retailorganisaties waarmee Heineken aan de onder handelingstafel zit, zijn Albert Heijn, Bijeen en Superunie. Albert Heijn is een supermarktketen die valt onder de Koninklijke Ahold N.V. Bijeen vertegenwoordigt de supermarkten C1000, Jumbo Supermarkten en Super de Boer Superunie vertegenwoodigt de supermarkten Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk van de Broek, Hoogvliet jan Linders, Netterama, Poietsz Supermarkten, Sanders, Sligro, Spar, Plus, Vomar, Boon, MCD Supermarkten supermarkt in een dorp of in een stad staat. Op het platteland is het merken- en verpakkingsaanbod daarom vaak anders dan in het centrum van een grote stad." BIERAMBASSADEUR Een ander concreet voorbeeld van samenwerking tussen Heine ken en supermarkten is het onlangs gelanceerde programma 'Bierambassadeur'. Op basis van wederzijdse inzichten maken Heineken en de supermarkt afspraken met elkaar over het bier- SUPERMACHTIG? gelukkiger wordt van een verzorgd en rijk gevuld schap." Jack Abendanon is het daarmee eens. "Zeker nu de bierplas in Nederland in volume afneemt, wordt partnership steeds belang rijker. Heineken heeft retailers meer te bieden dan alleen een goed product. We proberen zoveel mogelijk waarde toe te voe gen. Met een programma als 'Schap op maat' kijken we bijvoor beeld samen met een supermarktformule hoe deze zijn schappen het beste kan indelen. Dit gebeurt op basis van uitgebreid shop- peronderzoek. Klanten en hun voorkeuren verschillen niet alleen tussen maar ook binnen winkelformules. Het scheelt nogal of een schap. De winkelier stelt vervolgens een medewerker aan die verantwoordelijk is voor het totale bierschap. Deze ambassadeur zorgt er onder meer voor dat het er netjes uitziet, dat acties klop pen en er zo min mogelijk out of stock is. Om dit te 'handhaven' stuurt Heineken er regelmatig mystery shoppers (marketing medewerkers!) op uit om te controleren of het allemaal goed gaat. Zij delen hun ervaringen met de winkelier en helpen hen daar weer voordeel uit te halen. "Met dit soort programma's en nog veel meer meer vullen we onze saleskoffers," aldus Jack. "Het is goede handelswaar." 1 <w»w»« SSi£k!UM-! (oA+V 0uu<aA Onze accountmanagers kunnen de omzet van een winkel digitaal vertalen naar een passende schapindeling. Heineken nl magazine 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2010 | | pagina 23