RETAIL Door fusies en overnames hebben supermarkten fors aan inkoopkracht gewonnen. Wat voelen wij als Heineken daarvan? Over scherpe prijzen, boycotten en gesprekken op Champion League-niveau. Sinds Jumbo en C1000 begin dit jaar de krachten bundelden in de inkoopcombinatie Bijeen, zijn er nog maar drie retailorganisaties waarmee Heineken aan de onderhandelingstafel zit: Albert Heijn, Bijeen en Superunie (zie kader). Het maakt supermarkten een stuk krachtiger dan toen ze nog allemaal voor zichzelf inkochten. De inkoopcombinaties voeren stevige onderhandelingsgesprek- ken met de A-merken. Zo stevig soms dat er herrie in de tent ontstaat. Zo leverde Grolsch in 2006 geen bier meer aan Albert Heijn omdat ze het niet eens konden worden over de voorwaar den. En in 2007 werd Heineken tijdelijk geboycot door Superunie. De retailer vond de bierprijs te hoog. STERKE MERKEN? Voor de onderhandelaars van Heineken lijkt er nog weinig lol te beleven aan de gesprekken met de supermarktketens. Toch valt dat erg mee, zegt national accountmanager Jack Abendanon. "Het blijft een spel van geven en nemen met de inkopers, alleen het niveau wordt steeds hoger. Ik hoef met minder partijen om tafel te gaan zitten, maar de gesprekken die ik voer zijn nu stuk voor stuk Champions League-wedstrijden." In die wedstrijden is Heineken niet per definitie de underdog, zegt onafhankelijk retailadviseur Laurens Sloot. "Heineken is een sterk merk. Retailers kunnen niet het onderste uit de kan halen, want in het uiterste geval stopt Heineken met leveren. Daarvan lijden supermarkten meer schade dan de bierbrouwer die nog in zo'n zestig andere landen actief is. Overigens hebben minder sterke A-merkfabrikanten wel te lijden onder de steeds grotere inkoopdruk. Ze hebben niet de omvang om een serieuze vuist te kunnen maken." "Wij zijn er natuurlijk niet op uit om onze afzet markt in Nederland te verkleinen," reageert Jack. "Het is inder- 18 Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2010 | | pagina 22