ANDERE WETTEN, ANDERE ETIKETTEN Ti PAK MAAR IN! Gam sa Ham nida! Wat is het verhaal achter de bieren en verpakkingen die we produceren voor de buitenlandse markt? Deze keer: drie soorten Heineken-labels voor Zuid-Korea. JioMIS! (Koreaans voor hartelijk dank!) -J Bier is redelijk populair in Zuid-Korea. "Gemiddeld wordt per hoofd van de bevolking 36 liter per jaar gedron ken," vertelt onze lokale Marketing - collega Heri Kim. "De markt wordt gedomineerd door twee lokale mer ken, Cass en Hite, maar ook in het international premium segment is veel concurrentie. Heineken wordt in Korea echter al vijfjaar gezien als de nummer één premium pils. Zo meldt Sang Ho Lee, Manager Alco holische dranken bij onze klant Tesco: "Van alle buitenlandse bieren doet Heineken het in onze winkels het beste. In oktober was Heineken bijvoorbeeld eerste in de categorie buitenlandse bieren met een verkoop aandeel van 26%. Heinekens creatieve marketingactiviteiten en proactieve adviezen hebben zeker aan het succes bijgedragen." INGEWIKKELDE WETGEVING Al het Heineken-bier dat in Korea wordt geconsumeerd, wordt geïm porteerd vanuit Nederland. Dat betekent dat ook de labels voor alle verpakkingen in Nederland worden geproduceerd. "En dat is best inge wikkeld," legt Heri uit, "want ieder distributiekanaal heeft hier andere regels waaraan de etiketten moeten voldoen. Dat heeft alles te maken met het feit dat de Koreaanse wet handel tussen de verschillende kanalen ver biedt. Heineken Korea mag bijvoor beeld niet rechtstreeks leveren aan restaurants, bars en andere horeca zaken. Dus wij verkopen aan groot handels die het op hun beurt door verkopen aan de outlets. Daarnaast leveren we aan hypermarkets en con venience stores. Het kan dus gebeu ren dat we voor hetzelfde blikje drie verschillende labels moeten hebben." NIEUWE EISEN Per 1 januari 2011 veranderen in Korea de eisen waaraan de etiketten voor de hypermarkets moeten vol doen. De producten met het huidige etiket kunnen vanaf die datum niet meer worden geïmporteerd, dus er moeten tijdig nieuwe labels worden ontwikkeld. "Dat is een kwestie van goed plannen," weet Heri. "Het etiket moet worden ontwikkeld, gedrukt en verwerkt. En het vervoer over water duurt 45 dagen. Maar het ziet er naar uit dat het allemaal prima gaat lukken. Vanaf deze plek willen we onze Neder landse collega's daar heel hartelijk voor bedanken! Gam sa Ham nida!" ^loNïS m-ISS1SW DfE£|E«a° -- Vertaling: Ga voor de UEFA Champions League Finale Ticket met Heineken! Heineken nl magazine 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2010 | | pagina 21