ANDERE WETTEN,
ANDERE ETIKETTEN
Ti
PAK MAAR IN!
Gam sa Ham nida!
Wat is het verhaal achter de bieren en verpakkingen die we produceren voor de
buitenlandse markt? Deze keer: drie soorten Heineken-labels voor Zuid-Korea.
JioMIS!
(Koreaans voor hartelijk dank!)
-J
Bier is redelijk populair in Zuid-Korea.
"Gemiddeld wordt per hoofd van de
bevolking 36 liter per jaar gedron
ken," vertelt onze lokale Marketing -
collega Heri Kim. "De markt wordt
gedomineerd door twee lokale mer
ken, Cass en Hite, maar ook in het
international premium segment is veel
concurrentie. Heineken wordt in
Korea echter al vijfjaar gezien als de
nummer één premium pils.
Zo meldt Sang Ho Lee, Manager Alco
holische dranken bij onze klant Tesco:
"Van alle buitenlandse bieren doet
Heineken het in onze winkels het
beste. In oktober was Heineken
bijvoorbeeld eerste in de categorie
buitenlandse bieren met een verkoop
aandeel van 26%. Heinekens
creatieve marketingactiviteiten en
proactieve adviezen hebben zeker
aan het succes bijgedragen."
INGEWIKKELDE WETGEVING
Al het Heineken-bier dat in Korea
wordt geconsumeerd, wordt geïm
porteerd vanuit Nederland. Dat
betekent dat ook de labels voor alle
verpakkingen in Nederland worden
geproduceerd. "En dat is best inge
wikkeld," legt Heri uit, "want ieder
distributiekanaal heeft hier andere
regels waaraan de etiketten moeten
voldoen. Dat heeft alles te maken met
het feit dat de Koreaanse wet handel
tussen de verschillende kanalen ver
biedt. Heineken Korea mag bijvoor
beeld niet rechtstreeks leveren aan
restaurants, bars en andere horeca
zaken. Dus wij verkopen aan groot
handels die het op hun beurt door
verkopen aan de outlets. Daarnaast
leveren we aan hypermarkets en con
venience stores. Het kan dus gebeu
ren dat we voor hetzelfde blikje drie
verschillende labels moeten hebben."
NIEUWE EISEN
Per 1 januari 2011 veranderen in
Korea de eisen waaraan de etiketten
voor de hypermarkets moeten vol
doen. De producten met het huidige
etiket kunnen vanaf die datum niet
meer worden geïmporteerd, dus er
moeten tijdig nieuwe labels worden
ontwikkeld. "Dat is een kwestie van
goed plannen," weet Heri. "Het etiket
moet worden ontwikkeld, gedrukt en
verwerkt. En het vervoer over water
duurt 45 dagen. Maar het ziet er naar
uit dat het allemaal prima gaat lukken.
Vanaf deze plek willen we onze Neder
landse collega's daar heel hartelijk
voor bedanken! Gam sa Ham nida!"
^loNïS m-ISS1SW
DfE£|E«a° --
Vertaling: Ga voor de UEFA Champions League
Finale Ticket met Heineken!
Heineken nl magazine 17