ACHTERGROND 'Het duurt lang voor je het patroon van de consument doorbreekt, maar het gaat lukken' Het gaat Vrumona voor de wind. Crystal Clear, Royal Club en Sourcy Vitaminwater vangen het wegvallen van Schweppes en Dr. Pepper goed op. Wat is het geheim achter dit succes? Vv ROYAL CLUB FRISSE SUCCESSEN Wijzigingen in de samenstelling van het assortiment nodigen meestal uit tot actie. Dat bleek ook toen vorig jaar bekend werd dat zowel Dr. Pepper als Schweppes uit het portfolio van Vrumona zouden verdwijnen, vanwege een overstap naar Coca-Cola. Zowel Retail als Out-of-Home zetten alle zeilen bij om het dreigende verlies goed te maken. En dat verloopt best succesvol, zegt Geert Swaanenburg, als manager retail verantwoordelijk voor het supermarktenkanaal. "Natuurlijk raak je niet graag goedlopende merken kwijt, maar je wordt zo wel gedwongen om keu zes te maken. En dat hebben we gedaan." Geert schetst kort hoe de nieuwe situatie tot nieuwe maatregelen leidde: "Schweppes behoort tot het segment frisdranken met een bite en wat meer pit, typische fris soorten voor de 'geoefende' drinker. Door op ons eigen merk Royal Club in te zetten, hebben we het gat dat Schweppes achterliet goed kunnen invullen." Voor Dr. Pepper geldt iets anders, aldus Geert. "Dat is een uniek product. Qua smaak konden we daar niet zo eenvoudig een alternatief tegenover plaatsen." Succes onder vrouwen "We zetten, naast onze Iicentiemerken, zeer stevig in op de eigen merken Crystal Clear, Sourcy Vitaminwater en Royal Club. Dat werpt zijn vruchten af, meent Geert: "We richten ons nu meer op het 'water plus-segment'. Dit zijn heldere fris dranken en Crystal Clear is daarin abso luut marktleider. Het appelleert aan de vraag naar gezondere frisdranken. Vorig jaar hebben we hieraan Crystal Clear Shine - met extra vitaminen - toegevoegd. Dat is de laatste tien jaar uitgegroeid tot een doorslaand succes onder vooral vrouwelijke consumenten." Regenboogopstelling Sourcy Vitaminwater is volgens Geert sinds de introductie, zo'n anderhalfjaar geleden, met een forse opmars bezig. Dankzij reclamecampagnes, guerilla- marketing en uitstekende distributie heeft de jongste telg binnen de Sourcy- familie een stevige positie in het super marktlandschap weten te veroveren. Geert roemt het succes van het hebben van zes varianten en de 'regenboogop stelling' in het schap: "De verschillende kleuren naast elkaar vormen in het win kelschap een opvallend geheel. Ervarin gen in het buitenland gaven ons het vertrouwen dat Sourcy Vitaminwater in Nederland ook een succes zou kunnen worden." Volwassen smaak Ook Royal Club sluit aan bij de heersende trends. Nederland vergrijst en het zijn juist ouderen die van een volwassen, fris- bittere smaak houden. "Ons merk Royal Club met onder meer de varianten Bitter Lemon, Tonic en Grapefruit sluit daar goed op aan. Door de inzet van een groot aantal initiatieven in de strijd met onze nieuwe concurrent Schweppes, wisten we dit jaar het Royal Club-volume te laten 12 Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2010 | | pagina 12