miismm
9!t!f|IS
Mi I
■■■■■■■■El
2'
il
HEEL VEEL SOORTEN
Ongeveer de helft van al het Heineken bier ter wereld produceren
we in Nederland. Dat betekent dat vanuit allerlei landen bestel
lingen binnenkomen, op basis waarvan grondstoffen en verpak
kingsmaterialen worden ingekocht.
"Producten bestaan uit meer elementen dan je denkt," weet Fred
Holvast, manager Customer Services Logistiek. "Je hebt te
maken met flesjes, blikjes en vaten die in allerlei varianten wor
den uitgevoerd. Kratten, 6-packs, 8-packs... voor al die uitvoerin
gen heb je andere verpakkingen nodig. Bovendien ziet een flesje
voor de Japanse markt er anders uit dan voor de Amerikaanse
markt. Er zijn dus veel verschillende elementen nodig om alle pro
ducten te kunnen maken."
VISITEKAARTJE
Niet de toeleveranciers van al deze elementen, maar Heineken
zelf verzorgt het grootste deel van het transport. Dat geldt ook
voor het vervoer van de uiteindelijke producten naar de Neder
landse afzetkanalen (horeca en retail) én voor de export naar
de landen die vanuit Nederland bevoorraad worden. "Het groot
ste deel van het transport gaat momenteel nog over de weg,"
vertelt Fred. "Per jaar rijden zo'n 160.000 vrachtwagens voor
Heineken heen en weer. Dat zijn overigens geen Heineken-
vrachtwagens; het zijn zelfstandige bedrijven die in opdracht
van ons het vervoer verzorgen. De wagens die aan de Neder
landse afzetkanalen leveren, hebben wél onze kleuren en belet
tering. Ze vormen toch een soort visitekaartje."
V+
DE BOOT IN
Al een paar jaar is Heineken bezig om het aantal vrachtwagens
op de weg terug te dringen en meer per binnenvaartschip te
laten vervoeren. "Dat is allereerst vanuit efficiency-overwegin-
gen; er past veel meer in een boot dan in een vrachtwagen,"
legt Fred uit. "Voor de brouwerij in Den Bosch wordt alle mout
bijvoorbeeld al per binnenvaartschip aangeleverd. En de afvoer
gaat met container-binnenvaartschepen via Rotterdam en Ant
werpen. In Zoeterwoude gebeurt dat allemaal nog via de weg.
Maar voor het eind van dit jaar zal ook hier de afvoer via het
water gaan, en ook voor de aanvoer van mout zijn de plannen in
een vergevorderd stadium. Er wordt momenteel hard gewerkt
aan een nieuwe containerterminal in Alphen aan den Rijn om
dit allemaal te kunnen verwerken."
WAT ZEGT DE DESKUNDIGE?
Kees Verweij, teamleider logstiek bij TNO: "Veel bedrijven stellen
tegenwoordig doelen ten aanzien van duurzaamheid en kosten
besparing. Wanneer je een container per binnenvaart vervoert,
scheelt dat zeker een kwart tot een derde aan C02-uitstoot per
container ten opzichte van vrachtwagenvervoer. Als Heineken
55.000 minder vrachtwagenritten maakt, praatje dus over forse
getallen. Ook de inzet van extra lange vrachtwagens, de zogehe
ten eco-combi's, is een goed idee. Wij hebben onlangs berekend
dat deze zeker zo'n 15 procent winst opleveren qua brandstofver
bruik en C02-uitstoot. Alles bij elkaar kun je dus stellen dat de
plannen van Heineken flink wat zoden aan de dijk zetten."
MINDER C02
Al met al zal dit resulteren in zo'n 55.000 vrachtauto's per jaar
minder op de weg. En gezien de ligging van de brouwerij in Zoe
terwoude - aan de drukke A4 en vlakbij de even drukke A13 bij
Delft - zal dit aardig wat verkeersdrukte schelen. "We hebben
niet de illusie dat dan meteen alle files zijn opgelost," relativeert
Fred. "Maar het betekent wel dat er minder vrachtwagens in de
file staan, met alle gunstige gevolgen van dien. Denk aan de
lagere C02-uitstoot; de zorg voor het milieu is iets dat zeker onze
aandacht heeft. Elektrische vrachtwagens zouden ook een goede
optie zijn, maar die bestaan nu alleen nog voor stadsvervoer. Wél
zijn we bezig met langere vrachtwagens. Nu is een vrachtwagen
met trailer 18 meter lang, maar in Den Bosch zijn we bezig met
een experiment met vrachtwagens die meer dan 25 meter lang
zijn. Daar gaat dus 33 procent meer in. En het mooie is dat deze
wagens niet meer dieselolie verbruiken. De proef bevalt goed,
dus gaan we nu kijken hoe we dit kunnen uitrollen. Dat gaat op
den duur veel C02-uitstoot én kosten schelen!"
jf
SPOORLIJN
In het rijtje met transportmiddelen ontbreekt er nog eentje: het
spoor. "Daar maken we op dit moment nog geen gebruik van,
maar we zijn er wel mee bezig," vertelt Fred. "In Den Bosch ligt
een voor ons gunstige spoorlijn, die al geruime tijd niet meer
wordt gebruikt. Daarom wil de gemeente hem opheffen, maar wij
zouden hem graag willen gebruiken. Momenteel zijn we daarover
in gesprek. Kijk, alles wat via zeecontainers wordt verscheept,
gaat via Rotterdam en Antwerpen. Maar voor de levering aan
Europese landen is de trein een ideaal vervoersmiddel. Zo hou
den we graag alle opties open om ons doel te bereiken: minder
vrachtwagens en ze schoner maken en efficiënter inzetten."
v. :V
OP LOGISTIEK GEBIED GEBEUREN NOG MEER GOEDE DINGEN: KIJK MAAR OP BLZ. 18!
Heineken nl mag