Samen sta je sterk. Ontdekten ook de divisies Horeca en Retail van Heineken Kijk maar hoe ze samen het c HOE HET BEGON 'VAN CONCURRENT NAAR BONDGENOOT' Hoe succesvol is het? ledereen tevreden? KUrrhL Horeca en Retail zochten elkaar in het verleden al regel matig op, maar van een structurele aanpak was nog geen sprake. Tijd voor een verandering, vonden Wouter van Lith (category development manager Retail) en Daan Berendsen (category development manager Horeca). Ze sloegen de handen ineen. Wouter: "Daan en ik kozen een aantal samenwerkings verbanden als pilot uit en zijn vervolgens met de betrokken horeca- en retailvertegenwoordigers om de tafel gaan zitten. Inzet: hoe kunnen we de samenwerking verbeteren, om nóg meer voordeel te behalen?" Daan: "Het antwoord lag voor de hand: gebruikmaken van eikaars kennis en kunde. We zijn marktleider in zowel Horeca als Retail. We dachten: dat móeten we benutten. Bin nen Retail bieden we de supermarktondernemer een unieke, lokale actie aan, die zich zo onderscheidt van z'n concurren ten. En binnen Horeca hebben we zo een instrument om meer traffic te genereren. Kortom, gunstig voor iedereen." Wouter: "We zien ook echt het enthousiasme van de onder nemers in zowel Horeca als Retail over wat wij met Heineken kunnen bieden, ledereen is positief." Daan: "Met de samenwerking tussen Horeca en Retail hebben we absoluut iets unieks in handen. Only Heineken can do this." Wie: Vertegenwoordigers Stefan Pfeijffer (Retail) en Martin Kapias (Horeca). Regio: Zuidwest Nederland Wat: Bij aankoop van één krat Amstel krijgt de consument gratis toegang voor de tweede persoon bij het thema-attractiepark Voetbal Experience in Middelburg. Stefan: "We hebben inmiddels meer dan vijfduizend kratten ver kocht. Voor de brouwerij én voor mij persoonlijk een topresultaat." Martin: "Ja, maar ook een mega traffic builder. De horeca is nog bezig met het inventariseren van het aantal kaartjes dat is ingele verd. En de actie loopt nog tot het eind van het jaar, dus het is pas het begin. Maar - ook met het oog op het WK en het toeristische seizoen - zijn de voortekenen heel erg gunstig." Stefan: "Het is een pure boter-bij-de-vis-actie. De supermarkt houder behoudt zijn marge, wij leveren niet in wat betreft prijs en de consument krijgt er iets extra's bij. Een typisch voorbeeld van één en één is drie." Martin: "Bovendien: Voetbal Experience krijgt meer naams bekendheid en reclame. Normaal wordt het kratje in de super markt door de horeca gezien als concurrent, maar door deze actie is dat ineens totaal anders. Datzelfde kratje is nu juist bond genoot en zorgt dat er meer bezoekers komen. Een unieke actie." Heineken nl magazine [7]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2010 | | pagina 7