VEILIGHEID In 2008 en 2009 is het aantal bedrijfsongevallen weer gestegen naar het oude niveau van 2005. Die trend moet door gerichte maatregelen worden omgebogen. Op de brouwerijen wordt sinds enkele jaren gewerkt met een nieuwe veiligheidsmethode: de Safety Pilar. We vroegen zes medewerkers: wat merk jij ervan? SAFETY PILAR SAFETY FIRST! Op de brouwerijen in 's-Hertogenbosch en Zoeterwoude wordt sinds 2004 gewerkt met een Safety Pilar. Dit is een stuurgroep die is samengesteld uit werknemers van verschil lende afdelingen. Wekelijks komt de pilaar bijelkaar en worden de veiligheidsincidenten geanalyseerd en een verbeterplan opgesteld. Een verbeterteam krijgt vervolgens de opdracht deze verbetering door te voeren. Een actieve rol voor de afdelingen zelf dus. O t/s O ca z UI O O h- 'EEN TRAP TUSSEN WAL EN SCHIP' Hans van Ham (47), scheepslosser "Ik werk hier al 25 jaar en ben verantwoor delijk voor het lossen van de mout dat per schip wordt aangevoerd. De toegang naar het schip was voorheen niet ideaal. Als het schip gevuld is met mout, dan ligt deze lager dan de wal. Om dit hoogteverschil te overbruggen, hebben we een trap laten bouwen. Dat werkt echt een stuk pretti ger. Een andere verbetering is, dat ik sinds kort een zwemvest draag dat vanzelf opengaat als je in het water valt." 'EEN WITTE RUIMTE GEEFT STRUCTUUR' Kees-Pieter van Vloten (35), teamleider Techniek "Voorheen was de werkruimte donker en waren de werkzones niet goed aangege ven. Gevaarlijk dus. Nu kun je aan de rode lijnen zien waar de veiligheidsvoorschrif ten wel en niet gelden. En we hebben ervoor gekozen de ruimtes wit te schilde ren. Zo zie je vlekken en rommel veel eer der. Alles is nu opgeruimd en schoon. Dat geeft rust en structuur. We hebben nu echt een prettige werkplek waar je elkaar niet voortdurend in de weg loopt." 'BORDEN GEVEN DE ROUTE AAN' Luciën Stabel (47), veiligheidscoördinator "Als mensen over het terrein lopen, moe ten ze goed opletten, omdat er veel vrachtverkeer rondrijdt op de brouwerij. We hebben destijds besloten om een voet gangerspad te maken naar het hoofd gebouw. De kortste en veiligste route bleek dwars door een perkje te gaan. Met borden is duidelijk aangegeven waar men sen wel en niet mogen lopen. Op het ter rein gelden dezelfde verkeersregels als op de openbare weg. Dat is wel zo duidelijk." [12] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2010 | | pagina 12