VEILIGHEID
In 2008 en 2009 is het aantal
bedrijfsongevallen weer gestegen
naar het oude niveau van 2005.
Die trend moet door gerichte
maatregelen worden omgebogen. Op
de brouwerijen wordt sinds enkele
jaren gewerkt met een nieuwe
veiligheidsmethode: de
Safety Pilar. We vroegen zes
medewerkers: wat merk jij ervan?
SAFETY PILAR
SAFETY
FIRST!
Op de brouwerijen in 's-Hertogenbosch en Zoeterwoude wordt sinds 2004 gewerkt met
een Safety Pilar. Dit is een stuurgroep die is samengesteld uit werknemers van verschil
lende afdelingen. Wekelijks komt de pilaar bijelkaar en worden de veiligheidsincidenten
geanalyseerd en een verbeterplan opgesteld. Een verbeterteam krijgt vervolgens de
opdracht deze verbetering door te voeren. Een actieve rol voor de afdelingen zelf dus.
O
t/s
O
ca
z
UI
O
O
h-
'EEN TRAP TUSSEN WAL EN SCHIP'
Hans van Ham (47), scheepslosser
"Ik werk hier al 25 jaar en ben verantwoor
delijk voor het lossen van de mout dat per
schip wordt aangevoerd. De toegang naar
het schip was voorheen niet ideaal. Als het
schip gevuld is met mout, dan ligt deze
lager dan de wal. Om dit hoogteverschil te
overbruggen, hebben we een trap laten
bouwen. Dat werkt echt een stuk pretti
ger. Een andere verbetering is, dat ik sinds
kort een zwemvest draag dat vanzelf
opengaat als je in het water valt."
'EEN WITTE RUIMTE GEEFT STRUCTUUR'
Kees-Pieter van Vloten (35), teamleider
Techniek
"Voorheen was de werkruimte donker en
waren de werkzones niet goed aangege
ven. Gevaarlijk dus. Nu kun je aan de rode
lijnen zien waar de veiligheidsvoorschrif
ten wel en niet gelden. En we hebben
ervoor gekozen de ruimtes wit te schilde
ren. Zo zie je vlekken en rommel veel eer
der. Alles is nu opgeruimd en schoon. Dat
geeft rust en structuur. We hebben nu
echt een prettige werkplek waar je elkaar
niet voortdurend in de weg loopt."
'BORDEN GEVEN DE ROUTE AAN'
Luciën Stabel (47),
veiligheidscoördinator
"Als mensen over het terrein lopen, moe
ten ze goed opletten, omdat er veel
vrachtverkeer rondrijdt op de brouwerij.
We hebben destijds besloten om een voet
gangerspad te maken naar het hoofd
gebouw. De kortste en veiligste route
bleek dwars door een perkje te gaan. Met
borden is duidelijk aangegeven waar men
sen wel en niet mogen lopen. Op het ter
rein gelden dezelfde verkeersregels als op
de openbare weg. Dat is wel zo duidelijk."
[12] Heineken nl magazine