MERK De uitspraak 'Ons Bier' past bij het beeld dat Amstel echt een bier is voor mannen. Het idee van: samen na het voetballen gezellig de kantine of de kroeg in om de dorst te lessen met een biertje. "Amstel verbroedert," stelt Mare Scholten, senior brandmanager bij Amstel, dat dit jaar het 140-jarig bestaan viert (in het najaar meer hierover, red.). In 1870 richtten de heren De Pester en Van Marwijk Kooij aan de Amstel in Amsterdam een brouwerij voor onder gistend bier op. Oorspronkelijk onder de naam Beiersch Bierbrouwerij de Amstel, later verkort tot Amstel Brouwerij NV. Na de Tweede Wereldoorlog bouwde Amstel enkele nieuwe brouwerijen in het buiten land. Om de kwaliteit te bewaken, waren brouwmeesters van Amstel ter plekke aan wezig. In 1968 nam brouwerij Heineken Amstel over. Zette het biermerk in 1872 nog 10.000 hectoliter bier in de markt, vandaag de dag is dat maar liefst 1,7 mil joen hectoliter bier in thuismarkt Neder land. Nu heeft Amstel na Heineken het grootste marktaandeel in Nederland. Het bier wordt gebrouwen in 's-Hertogen- bosch en Zoeterwoude. ALL STARS In 1997 verscheen All Stars in de bios coop. Die Nederlandse film draaide om een groepje vrienden dat al jaren ieder weekend een potje voetbal speelt. De vriendengroep varieert qua leeftijd, houdt van gezelligheid, bezit een gezonde dosis humor, maar is ook behoorlijk down to earth. "Die film gebruiken wij vaak om weer te geven voor wie we het doen, namelijk de 'gewone' bierdrinker in de voetbalkantine en de kroeg," vertelt Mare. "Alles wat met bier te maken heeft, zoals gezelligheid, lachen, praten en mannen... dat is Amstel." De marktstrategie van Amstel is geba seerd op vijf pijlers: merk, product en innovatie, wielrennen, voetbal en muziek. Amstel staat voor het gezelligste en meest toegankelijke biermerk van goede kwali teit, voor een vriendelijke prijs. Door middel van innovatieve producten en ver pakkingen wil Amstel laten zien dat het als merk vernieuwend bezig is. AMSTEL EN SPORT Al 45 jaar is Amstel sponsor én onderdeel van de organisatie van de wielerklassieker Amstel Gold Race. leder jaar fietsen daar - op de dag voorafgaand aan de profs - twaalfduizend amateurwielrenners een eigen race. In het verlengde hiervan ligt de Amstel Gold Experience, een museum annex café-restaurant in Valkenburg. Naast wielrennen is ook voetbal een belangrijke pijler. "Voetbal is mannensport nummer één en Amstel richt zich nou een maal op mannen," zegt Mare om de link met voetbal te verduidelijken. Daarom is Amstel partner van clubs als AZ, Ajax, FC Utrecht en Feyenoord. Ook kwam Amstel in 2009 met speciale AZ-kampioensblik- ken, en bij de start van het nieuwe voet balseizoen presenteerde Amstel speciale clublogo-blikken voor AZ, Ajax en Fey enoord. "Amstel wil sponsoring op hoog niveau zo inzetten dat de eindgebruiker er ook wat aan heeft. De clubblikjes waren een groot succes. Daar gaan we zeker mee door." Het is de bedoeling om deze sponsorships door te vertalen naar het amateurvoetbal. Marc: "Met het business-to-business pro gramma De Derde Helft doen we dat in voetbalkantines en ook Teamlink voldoet TOEGANKELIJK EN VROLIJK Het gebruik van pilsenermout en een klein beetje donker mout zorgt voor de goudgele, diepe kleur van het goed toegankelijke Amstel bier. Het pilsje heeft een licht bittere smaak en een vrolijk karakter. Amstel kent ook een aantal speciaalbieren. Amstel 1870 is een volmoutpils, en krachtig tegelijk. Aan een fruitige hopsmaak herken je Amstel Gold. Het meermalig onderscheiden Amstel Bock kenmerkt zich als een donker, robijnrood bier met een stevige, miidzoete smaak: het beste bockbier van Nederland. Het alcoholvrije Amstel Malt heeft een mild karakter. Wil je minder calorieën en minder alcohol, dan kies je voor het lekker frisse Amstel Light. [10] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2010 | | pagina 10