'Geweldig, zo'n bakfiets' Ze lieten huis en haard achter voor een baan bij Heineken Nederland. Ezra, Greg en Sophia vertellen wat ze aantroffen in Nederland. Op de werkvloer én daarbuiten. Over personeels- feestjes, fietsen en de kroeg. A Wie: Greg Sommer (38) Functie: market demand manager Heineken USA en Canada Geboorteland: Verenigde Staten Met de feestdagen..: "...ga ik voor het eerst weer naar huis. We brengen onze vakantie door in New York en hopen vanzelfsprekend op een witte kerst." Werkt in Nederland sinds "Een jaar. Toen ik acht jaar geleden in dienst kwam van Heineken USA, droomden mijn vrouw en ik er al over... Het zou geweldig zijn als ik ooit voor Heineken in Nederland zou kunnen werken. Zeven jaren gingen voorbij. In die tijd kreeg ik drie honden en twee kinderen. Toen mijn vrouw zeven maanden zwanger was van ons derde kind, kwamen ze met deze baan. De timing was redelijk slecht, maar wij hadden wel zin in de uitdaging." Anders dan thuis: "Het is voor mij moeilijk de werksfeer in Nederland met die in de Verenigde Staten te vergelijken. Daar werkte ik op een salesafdeling, hier in de brouwerij. Wat ik wel zie, is dat de balans tussen werk en privé hier beter is. Dat is belangrijk voor mij, omdat ik wil dat mijn gezin zich hier ook goed voelt. Met mijn collega's heb ik goed contact, al moet ik zeggen dat we elkaar buiten de werkvloer nauwelijks zien. Gelukkig is er onder werktijd voldoende gelegenheid om elkaar beter te leren kennen." Opvallend: "In Nederland wordt er meer terloops gedronken. Als je rond vijf uur een kamer binnenloopt, kan er zomaar een borrel klaar staan. Dat is dan het teken dat je je werk kunt laten vallen." Verrast door: "Er is hier minder hiërarchie dan in de VS. Wat ik wel heel gek vind is dat mensen zomaar het kantoor van een manager gebruiken voor privételefoontjes of als vergaderruimte. Maakt niet uit hoe belangrijk je bent. Bij ons is dat erg ongebruikelijk." Typisch Nederland: "Een geweldig land. Ik houd van de mensen, het landschap en de relaxte manier van leven. De fietsen vind ik helemaal fantastisch. Mijn vrouw is dol op grote auto's. In Nederland kun je je moeilijk verplaatsen met zo'n grote bak, dus heb ik een bak fiets gekocht. Eerst wilde ze er niet aan, nu kan ze niet meer zonder." In 2010... wil ik minstens zoveel quality time met mijn gezin doorbrengen en met zijn allen Europa 'ontdekken'. Verder wil ik de Heineken- organisatie nog beter leren kennen. Heineken USA en Canada wil ik maximale flexibiliteit en klantenservice bieden. De ambities voor Heineken USA en Canada zijn duidelijk: groei, groei, groei..."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 21