Even voorstellen.
'We hebben die
kracht keihard
nodig om de
komende jaren
goed door te
komen'
[17]
[21]
NIEUWS
Met o.a. watervlug Vrumona, 1000
sleutels voor Kelderbier, uitnodi
ging Vrienden van Amstel LIVE.
OP DE KAART
Feiten en cijfers over de
Regio Utrecht.
KLANT
Hotel-restaurant Badhu in
Utrecht.
RECHT UIT HET HART
Hoeveel muziek zit er in de
Schubert-verpakkingsmachine?
VRAGENVUUR
Wat te doen bij een calamiteit?
AGENDA
Met o.a.: kom naar de speciale
Sale bij Heineken The City!
MOMENTOPNAME
Uitnodiging voor de
kerstborrel.
COLOFON
UITGEVER HEINEKEN NEDERLAND
HOOFDREDACTIE PETER EVERTS
REDACTIERAAD DIRK LUBBERS, JURGEN MOHR,
IRENE STEENWELLE, HARRY WERKMAN
FOTOGRAFIE MARTIJN STEINER LOVISA,
MICHIEL VAN NIEUWKERK, WIM HOLLEMANS,
DE BEELDREDACTIE JAN DIRK VAN DER BURG
ARTDIRECTION EN VORMGEVING
ATELIER VAN GOG, AMSTERDAM
CONCEPT, EINDREDACTIE EN
PRODUCTIE PROOF REPUTATION,
AMSTERDAM
DRUK DRUKKERIJ GROEN B.V., LEIDEN
REDACTIEADRES REDACTIE HEINEKEN NL
MAGAZINE, POSTBUS 530, 2380 BD
ZOETERWOUDE, KAMER 2.486,
redactie@heineken.nl
OPLAGE 5.500 EXEMPLAREN
NIETS UIT DEZE UITGAVE MAG WORDEN OVERGENOMEN
OF VERMENIGVULDIGD ZONDER VOORAFGAANDE
SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING VAN DE UITGEVER.
Sinds begin van deze maand ben ik de Supply Chain directeur van Heineken
Nederland Supply (HNS). De afgelopen vier jaar heb ik gewerkt in Roemenië, ook
als Supply Chain directeur. Roemenië is een belangrijke markt voor Heineken. in
deze markt van ruim 20 miljoen inwoners verkopen we met vijf brouwerijen en
meer dan 1000 medewerkers een bier volume dat vergelijkbaar is met de Neder
landse markt. Dat is overigens heel snel gegroeid, want in 2005 was het nog maar
de helft! Je kunt je voorstellen dat de uitdagingen in een dergelijke groeimarkt
groot zijn; ook voor de Supply Chain organisatie.
De belangrijkste taak van de Supply Chain in Heineken is altijd het leveren van
een perfect product voor de klanten en consumenten, tegen de laagste mogelijke
kosten. Dit moet uiteraard gebeuren op een duurzame manier. Met behulp van
Total Productive Management (TPM) als manier van werken in de Supply Chain
hebben we goede resultaten kunnen bereiken in Roemenië. TPM is een standaard
methode om alle verliezen in de Supply Chain op te sporen en systematisch te eli
mineren. Dit leidt tot een verlaging van de kosten in de Supply Chain en dat geld
hebben we als bedrijf hard nodig om in de markt te winnen. Dat leidt dan weer
tot extra volume, zodat de kosten in de Supply Chain nog verder kunnen dalen!
Terug in Nederland zie ik een Heineken Nederland organisatie die staat als een
huis. Er zijn heel veel goede dingen gebeurd in de afgelopen jaren. Een ontwikke
ling waar iedereen terecht trots op is. We hebben die kracht keihard nodig om de
komende jaren goed door te komen. De financiële crisis is nog niet voorbij!
Heineken Nederland, en HNS als onderdeel hiervan staan voor grote uitdagingen.
De volumes die we gaan produceren volgend jaar liggen een stuk lager dan in
2009. Dat ligt voornamelijk aan het feit dat de brouwerij in Zuid Afrika is opge
start (zie ook het artikel verderop in dit nummer) en dat, zoals we van tevoren
wisten, volume dus wegvalt. Maar ook de markten in Nederland en de USA dalen,
hoewel ze op hoog niveau blijven. In deze context ben ik blij dat we besloten heb
ben om in de toekomst ons aandeel in de Nederlandse markt op hetzelfde niveau
te houden of zelfs nog te verbeteren.
Werk aan de winkel, kortom, en met veel plezier ga ik met jullie en in nauwe
samenwerking met onze klanten aan de slag. We hebben de kans om te laten zien
dat Heineken Nederland ook in moeilijke tijden als echte ondernemer de flexibili
teit toont om goede resultaten neer te zetten.
Willem de Jong
Heineken nl magazine [3]