CRISIS MANAGEMENT: WEES ALERT! VRAGENVUUR Wanneer is er sprake van een crisis? is Heineken Hoe worden medewerkers op de Bacteriën, ammoniaklekkages, afpersing. Met haar uitgebreide crisisbeleid wil Heineken voorkomen dat een onverwachte gebeurtenis uitgroeit tot een crisis van formaat. De hulp van de medewerkers is daarbij onmisbaar. Crisiscoördinatoren Michael Dickstein (HNL) en Hans van Gammeren (HNS) leggen uit waarom. efficiënt zijn Michael Dickstein: Kort gezegd komt een crisis onverwacht en ze heeft negatieve invloed op onze stakeholders - mede werkers, consumenten enzovoorts - óf op onze business en de reputatie. In september werd bijvoorbeeld legionella gevonden in de brouwerij in Zoeterwoude. Doordat het crisisteam de bacterie er snel onder kreeg, hebben we schade voor medewerkers en het bedrijf kunnen voorkomen." Hans van Gammeren: "In het buitenland zou iemand in het ziekenhuis beland zijn, nadat hij uit een flesje Heineken had gedronken waar glas in zat. Onderzoek wees uit dat het geen glas was, maar een stuk plastic waarmee het flesje was geopend. Door snel te schakelen werd dit zonder problemen afgehandeld. Zoiets had ook helemaal verkeerd kunnen lopen." Hans: Binnen Heineken geldt wereldwijd één handboek, dat zich op vijf verschillende situaties toespitst. De belang rijkste is die van productgerelateerde crisissituaties. Verder houden we rekening met een crisis op het gebied van locatie, politiek en markt, criminaliteit en management. In het boek staan tips, voorbeelden en afvinklijstjes van zaken waar je rekening mee moet houden. Op alle ves tigingen van HNS liggen lokale scenario's op een vaste plek. En elke vestiging heeft een crisisteam dat bestaat uit een aantal deskundige collega's die ook regelmatig oefeningen doen. We zijn redelijk goed voorbereid, maar het bewustzijn van de medewerkers op dit gebied kan nog beter. Zie je iets dat niet klopt, meld dat dan bij de crisiscoördinator of je leidinggevende." Michael: "Intern wordt veel informatie verspreid via de leidinggevende. En ook in onze personeelsbladen berichten we regelmatig, bijvoorbeeld over de oefeningen. Één ding is zeker: de eerste 24 tot 48 uur van een crisis zijn bepalend voor de uiteindelijke omvang. Daarom is het zo belangrijk dat iedereen zich bewust is van zijn of haar rol in het bezwe ren van een crisis. Wees alert en handel snel. Hoe sneller belangrijke informatie bij het crisisteam terecht komt, hoe beter. De komende periode gaan we dat bewustzijn onder de medewerkers en leidinggeven den nog meer vergroten." Michael Dickstein (links) OPROEP Welke kwestie zou jij eens in Vragenvuur aan de orde willen stellen? Beslis mee! Heikele zaken en dringende vragen zijn welkom bij redactie@heineken.nl [22] Heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 28