Ad Kerste (48) Hans Voermans (41) RECHT UIT HET HART In 's-Hertogenbosch kwam een nieuwe verpakkingsmachine: de Schubert. Een naam waar muziek in zit, maar is nieuw altijd beter? Daarover klinken verschillende geluiden. Twee collega's die dagelijks met de machine werken hierover aan het woord. Ad Kerste is 48 jaar en werkt als operator aan de Schubert-verpakkingslijn. Zijn twintig jaren ervaring als automonteur komen goed van pas als de machine weer eens stilstaat. Hans Voermans is 41 jaar. Als rayonmanager Verpakken heeft hij al heel wat projecten binnen Heineken begeleid, maar geen project verliep zo lastig als de Schubert-machine. Ad: 'Dat er na anderhalfjaar nog steeds heel veel storin gen zijn, vind ik vervelend. Problemen zijn er om opge lost te worden, en we hebben ook al best wat kunnen ver beteren. Maar dat een machine nu al slijtageproble men veroorzaakt, dat kan niet. Op zich is het een super snelle machine. Op mijn eigen verzoek ben ik naar deze lijn verhuisd. Nog steeds is het een uitdaging, maar tegelijkertijd is het zonde van het rendement dat we nu mis lopen. Als de machine crasht, ben je zo een half uur verder. De flessen vliegen hier soms zo de verpakking uit, en dat is oppassen. Er mag absoluut geen glas tussen de kunststof aandrijfbanden komen. De belijming wordt ook vaak als oorzaak aangewezen, maar vorige week is de machine weer gecrasht, en toen was zij net grondig schoonge maakt. Aan lijmresten ligt het dus niet altijd. Tja, je moet continu opletten, het kan elk moment mis gaan.' 'Bij een nieuwe machine ver wacht je kinderziektes, zeker bij zo'n robotmachine als deze. Als ze werkt is het een schitterende machine: alle functionaliteiten zijn erin verwerkt. Zo'n machine als eerste te mogen plaatsen, is een uitdaging voor Heineken. Zoveel storingen hadden we echter niet verwacht. Het nadeel is dat het een heel grote machine is, zij is lastig te bedienen en schoon te houden. Zolang de kinder ziektes er niet uit zijn, is de machine nog niet ons eigen dom. De fabrikant denkt dus ook 200% mee om de storin gen te verhelpen. We hadden twee keuzes: de machine terugsturen naar de fabrikant en de oude machi nes terugplaatsen of zorgen dat de machine 100% functio neert. We kozen voor het laat ste. Als je achteraf de voordelen tegen de nadelen afzet, denk ik dat dit niet de beste machine is die we had den kunnen kopen. Daar ben ik heel eerlijk in.' Heineken nl magazine [21]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 27