ORGANISATIE Het Heineken Management Traineeship bestaat 30 jaar. En nog steeds wordt gezocht naar mensen die in de toe komst leiding kunnen geven aan Heine ken. Met oud-trainees als Jean-Francois van Boxmeer en René Hooft Graafland blijkt dat het Traineeship succesvol is. René Hooft Graafland (54) [18] Heineken nl magazine Een vliegende start 1979: Studenten hebben de banen voor het uitkiezen. Juist in deze tijd zet Heineken een nieuwe trend. Vertegenwoordigers van het bedrijf gaan de universiteiten langs, op zoek naar talent. De beste studenten krijgen een uitnodiging om te komen praten over een traineeship. De student presenteert zich vervolgens twee keer aan een panel van twee Heineken- managers. Zijn zij het unaniem eens, dan wordt de student aangenomen als trainee. In zo'n anderhalf jaar krijgt hij of zij de tijd om de organisatie goed te leren kennen. 2009: Wie nu als trainee aan de slag wil, moet afgestudeerd zijn aan de universiteit. Twee gespreksrondes en een extern assessment maken deel uit van de selectieprocedure. Op basis daarvan wordt een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld. In veertien tot achttien maanden krijgt de trainee drie opdrachten, waarvan één in het buitenland. Door de jaren heen is er steeds gezocht naar studenten die niet alleen goed presteerden, maar die zich ook naast hun stu die breed ontwikkeld hadden. De laatste jaren wordt nog nadrukkelijker gezocht naar diversiteit en authenticiteit. Je moet niet alleen goede ideeën hebben, maar deze ook kunnen uitvoeren. Heineken is altijd op zoek naar mensen die het ver schil hebben gemaakt. De laatste jaren hebben andere werk maatschappijen van Heineken interesse getoond in het traineeship van Heineken Nederland. Scottish Newcastle had een 'International Graduate Program (IGP)' dat vorig jaar met dat van Heineken is geïntegreerd. Op dit moment is Hei neken Nederland met Corporate in gesprek hoe het huidige Management Traineeship op kan gaan in het IGP. Pri Huidige f Beg getrouwd, drie kinderen. CFO. als algemeen trainee in 1981. "Ik heb mijn productiestage gedaan in Amster dam. Ongelooflijk leerzaam. Als je meedraait in de produc tie zie je bijvoorbeeld waarom nachtdiensten beter draaien dan dagdiensten. Je ziet wat mensen leuk vinden aan hun werk. Zo'n traineeship geeft je een kijkje diep in de organi satie. Iets waar je later de kans niet meer voor krijgt." Het gevoel datje dwars door het bedrijf kon lopen en zomaar aan iedereen kon vragen: wat doe je? En ik herinner me dat we met een aantal trainees een plan hebben gemaakt om de marketing van Heineken Nederland te verbeteren. We hadden dat aan de borreltafel uitgedacht, maar we mochten het wel bij de algemeen direc teur presenteren." René Hooft Graafland

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 24