Utilities operator Rien op't Hoog van de brouwerij in 's-Herto- genbosch ging naar Zuid-Afrika om daar operators en service monteurs te trainen, zodat zij zelfstandig inspecties en onderhoud aan de machines kunnen uitvoeren. Utilities omvat alles wat nodig is om te kunnen brouwen: stoom, water, koeling, CO2 en elektriciteit. Het is een hele uitdaging, vindt Op 't Hoog. 'Normaal werkje met mensen die ervaring hebben. Hier hebben ze alleen de manual gelezen.' De Zuid-Afrikaanse brouwerij zelf wijkt niet veel af van wat hij in 's-Hertogenbosch gewend is. 'Alleen heeft deze brouwerij een superheated installatie in plaats van een stoominstallatie. En er is een dieselgenerator om zelf stroom op te wekken. Dat is geen overbodige luxe, want de elektriciteitsvoorziening is hier niet betrouwbaar. De laatste vier weken is de stroom acht keer uitgevallen. Zelfs een korte onderbreking kan al voor een vertraging van een paar uur zor gen. Het betekent dat alle machines gereset moet worden.' Veel energie steekt Rien in het opbouwen van een vertrouwens band met de medewerkers. 'Vertrouwen moet je winnen. Dat doe je door mee te lopen en te laten zien hoe je de installatie inspecteert en onderhoudt. De voertaal is Engels, maar omdat in Zuid-Afrika wel elf verschillende talen worden gesproken, moet iedereen zijn best doen om elkaar te begrijpen. Toevallig was ik al op vakantie in Zuid-Afrika geweest met mijn gezin, maar dit is natuurlijk heel anders. Je leert de lokale mensen echt kennen. Ik ben zelfs al uitgenodigd op een bruiloft.' In juni volgend jaar organiseert Zuid-Afrika het WK voetbal. En dus zullen de Zuid-Afrikanen kennismaken met een typisch Nederlands fenomeen: de Oranjecam ping. Organisator Club Travel biedt een pakket aan waarbij supporters met een gehuurde camper of safari truck tijdens het WK twee weken lang het Nederlands elftal achterna kunnen reizen. In iedere stad waar Nederland speelt, wordt de Oranjecamping opgebouwd. Heineken is als hoofdsponsor actief betrokken bij de organisatie. Gerrie van Merkesteyn, eventmanager Heineken Brouwerijen Evenementen Service, is net terug uit Zuid-Afrika. "Het is een gigantische operatie. We verwachten op de Oranjecamping twaalfhonderd meereizende supporters. Daar komen de lokale Oranje supporters nog eens bij. Ik heb met lokale Heineken- medewerkers geïnventariseerd wat we ter plekke kun nen inhuren aan koelkasten en tapinstallaties. Dat valt tegen. Mobiele tapinstallaties hebben ze daar niet. In Zuid-Afrika is het de gewoonte om bij evenementen flessen bier uit te schenken in plastic bekers. Dat is voor ons geen optie. Waarschijnlijk gaan we fusten en tap- materialen verschepen." Heineken nl magazine [15]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2009 | | pagina 21